اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تغییر و کاهش سود بازرگانی ۴۴۰ ردیف تعرفه

اقتصادی چهارشنبه 21/Ordibehesht/1401 08:50

با مصوبه هیات‌دولت، سود بازرگانی و تعرفه گمرکی ۴۴۰قلم کالا برای سال‌۱۴۰۱ تغییر کرد. سخنگوی گمرک در این زمینه اعلام کرد: این نرخ سود در بعضی از اقلام اساسی مانند روغن و دانه‌های روغنی به صفر رسید ‌و در برخی دیگر شاهد کاهش نرخ سود هستیم.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از ایرنا ، سیدروح‌الله لطیفی  با بیان اینکه این مصوبه هنوز به‌طور کامل به گمرک ابلاغ نشده است، اظهار کرد: با اجرایی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شدن این مصوبه تمام کالاهایی که مواداولیه تولید هستند و در چرخه کالاهای اساسی مورد‌استفاده قرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیرند، شامل کاهش بیشتری در سود بازرگانی می‌شوند.

لطیفی با تاکید بر اینکه سود بازرگانی کالاهای غیر‌ضرور و لوکس کاهش نداشته یا کاهش آن اندک بوده است، اظهار کرد: بر اساس این مصوبه در هیات‌دولت عمده کالاها مطابق وعده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اعلام‌شده دولت، کاهش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه با حذف دلار ۴۲۰۰‌تومانی، سود بازرگانی با نرخ ۲۳‌هزار‌تومان محاسبه می‌شود، تاکید کرد: با رقم جدید، سود بازرگانی در نرخ محاسباتی افزایش پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد که کاهش تعرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مصوب دولت، موجب می‌شود تغییرات در قیمت کالاهای پرمصرف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر محسوس نباشد.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: در قانون ۱۴۰۱ محاسبه دلار ۴۲۰۰‌تومانی از تعرفه گمرکی حذف شده و اکنون نیز بر اساس قانون اجرای آن در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مصوبه دولت از ابتدای امسال قابل‌اجراست و گمرک و دستگاه‌های مرتبط ملزم به انجام آن هستند، افزود: کاهش سود بازرگانی از سوی دولت از نظر نرخ محاسباتی موردتوجه قرار گرفت و کاهش یافت تا آسیبی به مردم نرسد.