اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تامین زمین از ارتش برای فعالیت مرز هوایی دزفول پیگیری می‌شود

اتاق اهواز شنبه 01/Khordad/1400 16:54

استاندار خوزستان تسریع در آغاز فعالیت مرز هوایی دزفول به منظور توسعه صادرات محصولات کشاورزی شمال خوزستان به مقصد کشورهای اوراسیا را با اهمیت بیان کرد و گفت: تامین زمین مورد نیاز از ارتش جمهوری اسلامی، برای حمل کالاهای صادراتی این شهرستان پیگیری می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز قاسم سلیمانی دشتکی در نشستی با اعضای هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر در استانداری خوزستان بیان کرد: روند فعالیت‌های تجاری در استان خوزستان نیازمند حذف رویه‌های مازاد اداری است و این موضوع باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مجوز فعالیت مرز هوایی دزفول سال‌های گذشته گرفته شده گفت:با وجود این مجوز، به‌دلیل نظامی بودن فرودگاه دزفول، امکان ایجاد زیرساخت لازم برای پرواز هواپیماهای کارگو در این فرودگاه توسط سرمایه‌گذار فراهم نشده است.

وی به سفر اخیر فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی به عنوان نماینده تام الاختیار فرمانده کل قوا در امور املاک و اموال نیروهای مسلح اشاره‌ کرد و ادامه داد: متاسفانه فرصت لازم برای طرح موضوع مرز هوایی دزفول در این سفر فراهم نشد، اما پس از انجام مکاتبات لازم، اختصاص زمین معوض به ارتش جمهوری اسلامی به میزان لازم برای واگذاری زمین در فرودگاه دزفول به سرمایه‌گذار (به میزان ۳۲ هکتار برای ایجاد زیرساخت لازم برای پرواز هواپیماهای کارگو) مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

سلیمانی دشتکی افزود: روند واگذاری این زمین به سرمایه‌گذار زمان‌بر خواهد بود، اما با همفکری گمرک، اداره کل فرودگاه‌های استان، اتاق های بازرگانی در خوزستان ، امکان صادرات کالاهای کشاورزی به کشورهای اوراسیا از دیگر فرودگاه‌های خوزستان مورد بررسی قرار گیرد.

 

برگشت مبالغ مالیاتی صنایع بزرگ خوزستان به استان

استاندار خوزستان در خصوص گردش مالی صنایع بزرگ در استان بیان‌ کرد: متاسفانه برخی از صنایع بزرگ استان، مبالغ مالیاتی خود را به جای استان در پایتخت انجام می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام به کاهش گردش مالی در استان منجر می‌شود گفت: بر اساس اختیارات اداره کل امور مالیاتی خوزستان، امکان برگشت مبالغ مالیاتی واریز شده توسط اینگونه صنایع در حال پیگیری است.

سلیمانی دشتکی ادامه داد: صنایع پتروشیمی، پیمانکاران شرکت‌های نفتی، برخی شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر از جمله صنایعی هستند که مبالغ مالیاتی خود را خارج از استان پرداخت کرده‌اند.

 

فرآیند اداری سنگینی در دستگاه‌های اجرایی حاکم است

استاندار خوزستان همچنین با بیان اینکه فرآیند اداری سنگینی در دستگاه‌های اجرایی استان حاکم است گفت: این موضوع باعث ایجاد مشکلات متعددی برای بخش خصوصی شده است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ادارات با مسایل روزمره روبه‌رو هستند و این یک آفت در روند رسیدگی به مشکلات و چالش‌های مردم در بخش‌های مختلف است.

سلیمانی دشتکی گفت:از اتاق های بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر خواسته می‌شود که به عنوان پارلمان‌های بخش خصوصی بعد از تشکیل کارگروه‌های تخصصی، مشکلات و موانع اصلی در راستای تداوم فعالیت‌های اقتصادی خوزستان را شناسایی کنند.

وی ادامه داد: ستاد اقتصادی کشور و شورای عالی سران قوا با مجوز رهبر معظم انقلاب با هدف رفع رویه‌های طولانی قانونگذاری و تصمیم‌گیری در خصوص مسایل اقتصادی ایجاد شده است؛ بنابراین کارگروه‌های کارشناسی مشترک پارلمان‌های بخش خصوصی خوزستان برای ارایه پیشنهادهای کاربردی برای طرح راهکارهای کاربردی در ستاد اقتصادی و شورای عالی سران قوا برنامه‌ریزی کنند.

استان خوزستان تنها استان کشور است که سه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی دارد.

مسوولیت دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان با اتاق بازرگانی اهواز است.