اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رسیدگی به اختلافات تجار ایرانی و عمانی با ایجاد مرکز داوری مشترک تسهیل شود

اتاق اهواز شنبه 31/Ordibehesht/1401 08:33

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: ایجاد یک مرکز داوری مشترک به منظور تسهیل در رسیدگی به اختلافات تجار و فعالان اقتصادی ۲ کشور ایران و عمان نیاز است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری با اشاره به برگزاری همایش اخیر تجاری ایران و عمان در محل اتاق بازرگانی کشور عمان و معرفی ظرفیت‌های اقتصادی خوزستان افزود: یکی از خواسته‌های مهم تجار ایرانی و عمانی، تشکیل یک مرکز داوری مشترک برای رسیدگی به اختلافات تجاری و قراردادهای اقتصادی است.

وی افزود: با همکاری بسیار خوبی که از سوی اتاق بازرگانی عمان صورت گرفته، این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود.

 نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: پیشنهاد می‌شود که این مرکز داوری در قالب تفاهمنامه همکاری بین اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان و اتاق بازرگانی کشور عمان ایجاد شود.

افزود:همچنین پیشنهاد شد که نظام تهاتر بین اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک ایران و عمان هرچه سریعتر راه‌اندازی شود تا مبادلات تجاری ۲ کشور بیش از پیش توسعه یابد.

عموری بر ضرورت تسریع در تشکیل کمیته ویژه بانکی در اتاق بازرگانی عمان برای رسیدگی به پروژه‌های سرمایه‌گذاران ایرانی به منظور افتتاح حساب ارزی در بانک‌های عمان تاکید کرد.

همکاری شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با پارک نوآوری مسقط

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های دانش بنیان کشورمان اشاره‌کرد و افزود: یکی از مهمترین محورهای توسعه روابط تجاری ۲ کشور در حوزه آی.تی، استارت آپ‌ها و نانوتکنولوژِی و شرکت‌های دانش بنیان است.

عموری ادامه داد: کشور ایران از ظرفیت بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است و در راستای تفاهمنامه همکاری مشترک میان اتاق‌های بازرگانی ۲ کشور، در آینده نزدیک، آماده پذیرش هیات‌های تخصصی توسط اتاق بازرگانی عمان با محوریت پارک نوآوری مسقط، KOM و شرکت‌های علاقمند عمانی در ایران خواهیم بود.

وی افزود: این هیات‌ها می‌توانند از نزدیک با توانمندی‌ شرکت‌های ایرانی و نیز تسهیلات فراهم شده در پارک‌های فناوری ایران به‌منظور صادرات مجدد خدمات در حوزه آی.تی و Hi-Tech آشنا شوند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین به سفر آتی رییس جمهور کشورمان به عمان که به دعوت پادشاه این کشور انجام شده اشاره‌ کرد و گفت: این سفر می‌تواند زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری ۲ کشور را بیش از پیش توسعه دهد.

بنا به این گزارش با توجه به زیرساخت‌های ایجاد شده و به پشتوانه حمایت جدی دولت و سازمان توسعه تجارت از بخش خصوصی با همکاری اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان، حجم مبالات تجاری این ۲ کشور از ۲۲۱ میلیون دلار در سال ۱۳۹۲ به یک میلیارد و ۳۳۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

همچنین در آستانه سفر رییس جمهور ایران به عمان، "هیثم بن طارق" سلطان عمان با صدور فرمان سلطنتی، موافقتنامه همکاری حمل و نقل دریایی بین عمان و جمهوری اسلامی ایران را تایید کرد.