اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

چرخش فشار تورمی به سمت دهک فقیر ادامه دارد

اقتصادی یکشنبه 08/Khordad/1401 12:14

بر اساس گزارش مرکز آمار فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت ٠.٢ درصد کاهش داشته؛ اما همچنان دهک اول درآمدی به‌عنوان فقیرترین دهک، به‌دلیل سهم بالای خوراکی‌ها در سبد مصرفی، بیشترین نرخ تورم معادل ۴۱,۲ درصد را متحمل شده است.

بنابر گزارش مرکز آمار ایران اگرچه نرخ تورم کل کشور در اردیبهشت ماه ١٤٠١ برابر ٣٨.٧ درصد است اما این عدد در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٣٧,۹ درصد برای دهک­­ نهم تا ٤١.٢ درصد برای دهک­ اول نوسان دارد.

همچنین تورم سالانه گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در اردیبهشت امسال بین ٤۹,۳ درصد برای دهک اول تا ٥٠ درصد برای دهک­ دهم متفاوت بوده است. در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز بین ۳۲.۱ درصد برای دهک اول تا ٣٥ درصد برای دهک دهم تجربه شده است.   

این گزارش حاکی از این است که فاصله تورمی دهک‌ها در اردیبهشت ماه به ٣.٤ درصد رسیده که نسبت به فاصله تورمی ۳,۶ درصدی در ماه قبل ٠.٢ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، با وجود تفاوت درآمدی دهک اول با دهک دهم، میزان تورم تجربه شده از سوی این دو دهک نسبت به ماه قبل اندکی به یکدیگر نزدیک شده است.

بر اساس این گزارش فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.٥ واحد درصد افزایش داشته است و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٠.٢ واحد درصد افزایش داشته است.