اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

محاسبه حقوق ورودی بر مبنای نرخ ارز ETS آغاز شد

اقتصادی دوشنبه 09/Khordad/1401 15:06


بر اساس قانون بودجه سال جاری قرار بود مبنای محاسباتی حقوق ورودی از ارز ترجیحی به نرخ ETS تغییر کند که بر اساس اظهارات معاون گمرک این مهم از ۹ خرداد اجرایی شد.

به دنبال آماده‌سازی سامانه گمرک از دوشنبه ۹ خردادماه، مبنای محاسباتی حقوق ورودی براساس قانون بودجه ۱۴۰۱ تغییر کرد و نرخ ETS جایگزین ارز ۴۲۰۰ تومانی شد.

طبق تبصره ۷ قانون بودجه ۱۴۰۱ و به دنبال حذف ارز ترجیحی باید مبنای محاسباتی حقوق ورودی تغییر می‌کرد که در این راستا بخش‌نامه‌ای در سوم خرداد به گمرک‌های اجرایی ابلاغ شد، البته به دلیل آماده نبودن سامانه گمرک و لزوم اعمال برخی تغییرات در مبنای حقوق ورودی شامل کدهای تعرفه، نرخ ارز بانک مرکزی و مالیات بر ارزش افزوده در سامانه، مقرر شد تا آماده‌سازی نهایی سامانه، همچنان حقوق ورودی با ماخذهای سال گذشته محاسبه شود.

در این بین سیدمیثم حسینی‌لر، معاون برنامه‌ریزی و امور بین‌الملل گمرک ایران از اعمال تغییرات حقوق ورودی بر مبنای مأخذهای جدید و به روزرسانی آن بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: از دوشنبه ۹ خرداد اعمال مالیات بر ارزش افزوده و تغییر نرخ ارز از ۴۲۰۰ به نرخ سامانه معامالات الکترونیک (ETS)   اجرایی شده است.

طبق بخشنامه گمرک ایران، نرخ سامانه مبادلات الکترونیک برای اعمال در حقوق ورودی در تارنمای بانک مرکزی قابل مشاهده است و از ساعت ۹ هر روز تا ۹ اولین روز کاری بعد یعنی به مدت ۲۴ ساعت معتبر خواهد بود. بر همین اساس، نرخ ارز اعلامی دوشنبه ۹ خرداد در سامانه ETS  برای دلار، ۲۵ هزار و ۵۲۷ تومان است که در این حالت، ارزش کالای وارداتی برای تعیین حقوق ورودی به جای  ۴۲۰۰ ، با این نرخ محاسیه می‌شود که ثابت نیست و به صورت روزانه می‌تواند دستخوش تغییر شود.

طبق قانون، تغییر مبنای محاسبه حقوق ورودی، از ابتدای امسال اعمال خواهد شد و کالاهایی که تاکنون ترخیص شده‌اند را نیز شامل می‌شود، گمرک از ابتدای سال از صاحبان کالا برای ترخیص تعهد دریافت کرده است و اکنون باید نسبت به پرداخت مابه‌التفاوت اقدام کنند.