اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

آغاز اخذ مالیات بر خریدوفروش سکه/ لغو عوارض صادراتی کالاهای معدنی

اقتصادی جمعه 13/Khordad/1401 10:25

انتشار آمار اشتغال مرکز آمار، لغو عوارض صادراتی کالاهای صنایع معدنی و ابلاغیه جدید سازمان مالیاتی و نشست های وزیر امور اقتصاد و دارایی از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از خبرگزاری مهر، انتشار آمار اشتغال مرکز آمار، نشست وزیر امور اقتصاد و دارایی با مدیران کل استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین نشست با فعالان اقتصادی و دانش بنیان ها به منظور پیگیری رفع موانع تولید و سرمایه گذاری، لغو عوارض صادراتی کالاهای صنایع معدنی و ابلاغیه جدید سازمان مالیاتی از مهمترین اخبار حوزه اقتصاد کلان در هفته اخیر بود.

انتشار آمار اشتغال سال ۱۴۰۰/ کاهش ۰.۴ درصدی بیکاری

مهمترین گزارش آماری این هفته مربوط به گزارش بیکاری و اشتغال در سال ۱۴۰۰ بود. براساس این گزارش بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ٩, ٢ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص در سال گذشته نسبت به سال قبل (۱۳۹۹)، ۰٫۴ درصد کاهش یافته است. خلاصه آمارهای مربوط به این حوزه در شکل زیر خلاصه شده است.

ابلاغیه سازمان مالیاتی/ شروع اخذ مالیات از خرید و فروش سکه و درآمد پزشکان

داوود منظور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی، دستورالعمل نحوه دریافت مالیات از عملکرد و درآمد کسب و کارها و مشاغل خرد در سال ۱۴۰۰ را به ادارات کل امور مالیاتی سراسر کشور ابلاغ کرد. بنابراین ابلاغیه، اخذ مالیات از خرید و فروش سکه و درآمد پزشکان آغاز شد.

همچنین در بند مهم دیگری از این ابلاغیه، معافیت‌های مالیاتی برای مشاغل تا سقف یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تنها در صورتی اعمال می‌شود که فرم الکترونیکی مربوطه تا پایان خرداد امسال در سامانه سازمان امور مالیاتی بارگذاری شود.

متن کامل این دستورالعمل را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

در دنیا بلوای کالای اساسی شده است/ شبکه نظارت مردمی پای کار بیاید

سیداحسان خاندوزی در نشست با مدیران کل استان‌های سازمان تبلیغات اسلامی گفت: الان مردم از گرانی کالاهای اساسی ناراحتند اما اگر طرح دیرتر اجرا می‌شد مردم از کمبود کالاهای اساسی شاکی بودند. در حال حاضر هم در بسیاری از کشورها کمبود کالاهای اساسی داریم. در سوئد به ازای هر کد ملی دو بار روغن در ماه تحویل داده می‌شود. یعنی در دنیا بلوای کالای اساسی شده است.

وی با تأکید بر اینکه سایر کالاها از فروردین ماه به دلیلی دیگر از جمله رشد دستمزدها مستعد گرانی بودند و افزایش آنها ارتباطی به اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نداشت. افزود: به مسئولان صدا و سیما گفتم این طرح را به خوبی تبیین کنید. اینکه برخی می‌گویند سیاست دولت آقای رئیسی برای آزادسازی قیمت‌ها، پیاده سازی سیاست لیبرالیستی است صحت ندارد. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد شیرازه کشور از دست می‌رفت.

وزیر اقتصاد به اهمیت راه اندازی و حمایت از شبکه‌های نظارت مردمی اشاره و اظهار کرد: اگر شبکه‌های نظارت مردمی پای کار بیایند و از طرف دیگر ما هم به مردم این موضوع را تبیین کنیم که قرار نیست منتظر دلار ۴۰ هزار تومانی و گرانی کالاها باشند می‌توانیم تا حدود زیادی به موفقیت طرح امیدوار باشیم.

کمیته ویژه دانش بنیان ها در سازمان مالیاتی تشکیل شود

همچنین وزیر اقتصاد در نشست پیگیری رفع موانع تولید و سرمایه گذاری که با حضور جمعی از تولیدکنندگان بخش خصوصی و فعالان دانش بنیان برگزار شد، با انتقاد از به روزرسانی های متعدد قوانین گفت:باید بخش‌نامه‌هایی که از وزارت اقتصاد ارسال می‌شود را با بخش خصوصی به مشورت گذاشت و من خارج از این رویه بخشنامه ای را امضا نمی‌کنم.

وزیر اقتصاد با اشاره به خواسته برخی فعالان اقتصادی گفت: در بحث مالیاتهای توافقی باید گفت که این مسئله معنایی ندارد. حتی در حوزه مشمولین ماده صد به این سمت حرکت کردیم که از حوزه مواجهه رو در رو فاصله بگیریم. دلیلی ندارد که با وجود حساب‌های شرکت‌ها همچنان روند گذشته ادامه داشته باشد. شرکت‌ها باید این موارد را به سازمان امور مالیاتی اعلام کنند و سازمان نیز باید ظرف یک ماه به این موارد رسیدگی و جریمه کنند.

خاندوزی در جمع خبرنگاران نیز گفت: سازمان امور مالیاتی مکلف شد که هیئت ویژه‌ای را برای بررسی مشکلات شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کند. در زمینه دسترسی به تسهیلات نیز قرار بر این شد که برای دانش بنیان ها تسهیلات با دو درصد سود پایین در نظر گرفته شود که در این رابطه نیز اقدام خواهد شد.

عوارض صادراتی کالاهای صنایع معدنی لغو شد

علی اکبر شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک ایران در نامه‌ای به کلیه واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی اعلام کرد که مهلت موضوع اخذ عوارض صادراتی پلکانی از مواد معدنی و کالاهای صنایع معدنی - محصولات پتروشیمی و کشاورزی به پایان رسیده و هرگونه اخذ عوارض خلاف مصوبه تنظیم بازار است.

پیش از این، اخذ عوارض صارداتی از مواد اولیه معدنی و صنایع معدنی که با انتقادات معدن داران و صاحبان صنایع معدنی همراه بود، وزارت صمت طی ۲ مرحله اقدام به اصلاح و حذف عوارض صادراتی برخی مواد و محصولات معدنی کرده بود.