اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

معافیت واردات 22 ماده غذایی از پرداخت عوارض گمرکی در ازبکستان

اقتصادی یکشنبه 29/Khordad/1401 09:04

بر اساس فرمان ریاست‌جمهوری ازبکستان واردات ۲۲ نوع ماده غذایی به ازبکستان تا پایان سال ۲۰۲۲ از پرداخت عوارض گمرکی معاف خواهد بود. ماهی، محصولات لبنی، موز، مرکبات، روغن‌نباتی، کره، تخم‌مرغ و قهوه از جمله این مواد است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان ، بنا به گزارش وزارت دارایی ازبکستان بخش اصلی واردات ازبکستان از کشورهای مستقل مشترک‌المنافع انجام می‌گیرد که عوارض گمرکی بر آن‌ها اعمال نمی‌شود. با این حال، شرکای تجاری بزرگ ازبکستان و همچنین دیگر کشورها، با توجه به وضعیت اقتصاد جهانی، صادرات برخی از محصولات غذایی را ممنوع کرده‌اند و این سبب شده ازبکستان به واردات مواد غذایی از کشورهای دیگر رو بیاورد. بر این اساس، نرخ عوارض گمرکی واردات کالاهای جدول پایین به ازبکستان از ۱ مه ۲۰۲۲ تا ۱ ژانویه ۲۰۲۳ صفر خواهد بود.

افزون بر آن، دو برابر شدن عوارض گمرکی بر واردات از کشورهایی که بر روابط تجاری و اقتصادی ازبکستان با آن‌ها رژیم کامله‌الوداد (MFN) حاکم نیست تا پایان سال ۲۰۲۲ تعلیق می‌شود. گفتنی است ماده ۳۰۰ قانون گمرکی ازبکستان می‌گوید نرخ حقوق گمرکی برای تولیدات کشورهایی که ازبکستان با آن‌ها رژیم کامله‌الوداد ندارد ۲ برابر محاسبه می‌گردد. ازبکستان هم‌اکنون با ۴۷ کشور موافقت‌نامه‌هایی بر اساس این رژیم تجاری امضا کرده و واردات از آن‌ها مشمول همان نرخ عوارض گمرکی فعلی خواهد بود.

همچنین تا ۱ ژانویه ۲۰۲۳ موارد زیر نیز به حالت تعلیق درمی‌آید:

محدودیت در خرید محصولات غذایی وارداتی برای تدارکات عمومی (توسط سفارش‌دهندگان دولتی)
رویه علامت‌گذاری اجباری محصولات غذایی وارداتی به ازبکستان به زبان رسمی.
همچنین به وزارت توسعه اقتصادی و کاهش فقر دستور داده شده است نرخ عوارض گمرکی محصولات غیرخوراکی را نیز کاهش دهد.

فهرست ۲۲ماده غذایی معاف از پرداخت عوارض گمرکی تا پایان سال ۲۰۲۲