اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی اهواز : ظرفیت‌های اقتصادی ایران به استانهای غیر مرزی عراق معرفی شوند

اتاق اهواز سه شنبه 31/Khordad/1401 08:44

رییس اتاق بازرگانی اهواز با بیان‌اینکه کشور عراق اولین شریک تجاری جمهوری اسلامی محسوب می شود گفت: معرفی ظرفیتهای اقتصادی ایران به استانهای دارای فاصله با مرزهای کشورمان به افزایش سطح مبادلات تجاری منجر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز، در نشست تجاری هیات اعزامی استان دیاله عراق در محل اتاق بازرگانی ایلام اظهارداشت: با محوریت این اتاق، معرفی توانمندی های تولیدی و اقتصادی ایلام به هیات عراقی به خوبی انجام شده و ارتباط به وجود آمده با استان دیاله عراق باید با جدیت بیشتری ادامه یابد.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از کیفیت تبادل هیات های تجاری به عملکرد رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی در عراق بستگی دارد گفت: با تلاش های صورت گرفته از سوی عبدالامیر ربیهاوی ، رایزن پرتلاش کشورمان در بغداد، تاکنون هیات های تجاری توانمندی وارد ایران شده اند.

نائب رئیس اتاق  مشترک بازرگانی عراق اضافه کرد: ایران و عراق تشابهات فرهنگی و عقیدتی ریشه‌داری دارند که همین موضوع زمینه‌ساز همکاری های مختلف بین آنها شده  و توسعه این همکاری‌ها ضروری است.

عموری یادآورشد: با این وجود ممکن است برخی ظرفیت اقتصادی و تولیدی  ایران برای  استان‌های عراق که از مرزهای ایران فاصله دارند؛ پنهان مانده باشند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: با همکاری دیگر اتاق‌های بازرگانی کشور در تلاش هستیم که این ظرفیت ها به تجار چنین استان‌هایی از عراق بصورت کاربردی معرفی شوند که نتایج آن به افزایش مبادلات تجاری کشورمان منجر می‌گردد.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق همچنین با اشاره به حذف ویزای زیارتی برای ورود به عراق خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با پیگیری های اتاق‌های بازرگانی و صنعت استانهای مختلف عراق، مشکل موجود در زمینه دریافت ویزا برای تجار و بازرگانان نیز رفع شود.

عموری ادامه داد: پیشنهاد می‌شود، برگزاری نمایشگاه های تخصصی مختلف در عراق و همچنین ایران ، استفاده از ظرفیت مراکز داوری، توسعه گردشگری سلامت، بررسی و تایید اهلیت تجار و فعالان اقتصادی ۲ طرف در دستور کار اتاق های بازرگانی (ایران و عراق) قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز خاطرنشان‌کرد: بخش خصوصی ایران برای برگزاری دوره های مهارت آموزی و استفاده از توان خدمات فنی و مهندسی برای کسب و کارهای مختلف در کشور عراق، آمادگی لازم را دارد. .