اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

جهان اقتصاد و کسب‌وکار به روایت آمار اعداد و ارقام اقتصادی در هفته اول خردادماه 1400

اتاق ایران شنبه 08/Khordad/1400 13:31


پیش‌بینی ارزش صادرات جهانی در سه‌ماهه دوم سال 2021، رکوردشکنی هزینه حمل‌ونقل دریایی از آسیا به اروپا و رشد چشمگیر صادرات کشورهای G20 جزو مهم‌ترین آمارهای اقتصادی این هفته بوده‌اند.

در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم، اعداد و ارقام متعددی در ارتباط با اقتصاد، تجارت و کسب‌وکار در اقصی نقاط جهان، از سوی رسانه‌ها، نهادهای اقتصادی ملی و بین‌المللی و مراکز تحقیقاتی منتشر شد که مهم‌ترین آنها را می‌توان در موارد ذیل خلاصه کرد:

4023 میلیارد دلار و 17.7 درصد

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD): ارزش صادرات کالایی کشورهای عضو گروه 20 در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی با 17.7 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به 4023 میلیارد دلار رسید.

76 میلیون نفر

بانک جهانی: حدود 76 میلیون نفر از جمعیت اندونزی (بیش از یک‌چهارم جمعیت این کشور) در مناطقی زندگی می‌کنند که به‌شدت در معرض وقوع سیل قرار دارند.

از 36 درصد به 9 درصد

بانک جهانی: بر اساس مطالعات کارشناسان بانک جهانی درباره اثرات توزیعی تجارت جهانی، رشد تقریباً دو برابری سهم کشورهای درحال‌توسعه از صادرات جهانی در فاصله 1990 تا 2017 باعث کاهش نرخ فقر در این کشورها از 36 درصد در سال 1990 به 9 درصد در سال 2017 شده است.

1.5 میلیارد دلار

صندوق بین‌المللی پول: هیئت کارشناسی صندوق بین‌المللی پول پس از برگزاری چندین نشست مجازی با مقامات جمهوری دموکراتیک کنگو طی سه هفته اخیر، برای پرداخت یک بسته مالی سه‌ساله به ارزش 1.5 میلیارد دلار به جمهوری دموکراتیک کنگو با مقامات این کشور به توافق رسید. پرداخت این تسهیلات منوط به موافقت هیئت مدیره صندوق بین‌المللی پول است.

13 میلیون کشاورز و 70 درصد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو): بیش از 13 میلیون کشاورز در مزارع چای در نقاط مختلف جهان کار می‌کنند که حدود 70 درصد از آنها را مالکان یا اجاره‌کنندگان مزارع کوچک چای تشکیل می‌دهند.

6.6 تریلیون دلار و 31 درصد

کنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد (آنکتاد): پیش‌بینی می‌شود که ارزش صادرات کالاها و خدمات در جهان طی سه‌ماهه دوم سال جاری میلادی با 31 درصد افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل به 6.6 تریلیون دلار برسد.

1 میلیارد دلار

بلومبرگ: شرکت بنادر ابوظبی اعلام کرد که یک شرکت خصوصی اماراتی بیش از 1 میلیارد دلار برای احداث یک مجتمع تولید هیدروژن و آمونیاک در منطقه صنعتی خلیفه و یک نیروگاه خورشیدی 100 مگاواتی برای تأمین برق این مجتمع سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

28 درصد در مقابل 5 درصد

بلومبرگ: ارزش بازار 50 شرکت برتر جهان نسبت به تولید ناخالص جهان در سال گذشته میلادی به حدود 28 درصد رسید؛ این نسبت در اوایل دهه 1990 میلادی کمتر از 5 درصد بود.

10 هزار دلار

بلومبرگ: بر اساس «شاخص جهانی کانتینر دروری» که به‌صورت هفتگی از سوی شرکت انگلیسی دروری منتشر می‌شود، متوسط هزینه حمل‌ونقل هر کانتینر 40 فوت از بندر شانگهای چین به بندر روتردام هلند که به ترتیب بزرگترین بنادر جهان و اروپا از لحاظ تردد کشتی‌های باری به شمار می‌روند، هفته گذشته از 10 هزار دلار فراتر رفته است که این رقم یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.

از 27.7 درصد به 14.9 درصد

اداره تحلیل‌های اقتصادی آمریکا: شهروندان آمریکایی در ماه آوریل 14.9 درصد از درآمد پس از کسر مالیات خود را پس‌انداز کرده‌اند که این رقم کاهش چشمگیری نسبت به نرخ پس‌انداز 27.7 درصدی شهروندان آمریکایی در ماه مارس نشان می‌دهد.

8.45 میلیارد دلار

سی‌ان‌بی‌سی: شرکت آمازون، غول تجارت الکترونیک جهان، در راستای توسعه حوزه فعالیت خود قصد دارد با پرداخت مبلغ 8.45 میلیارد دلار، مالکیت شرکت رسانه‌ای مترو گلدوین مایر (MGM) را در اختیار بگیرد.

34 درصد و 8 درصد

فوربس: آمارهای منتشر شده از سوی شرکت تحقیقات بازار «مارکت پوینت» نشان می‌دهد که در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی شرکت اپل به تنهایی 34 درصد از بازار ساعت‌های هوشمند را در اختیار داشته است. شرکت‌های هوآوی و سامسونگ نیز هریک با در اختیار داشتن 8 درصد از سهم بازار ساعت‌های هوشمند، با فاصله بسیار زیادی در تعقیب اپل بوده‌اند.