اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پایگاه خبری اتاق ایران گزارش می‌دهد عراق بخشی از مطالبات ایران را برای خرید واکسن کرونا آزاد کرد

اتاق ایران شنبه 08/Khordad/1400 13:34

وزیر نیرو از صدور مجوز حواله ۱۲۵میلیون دلار از طلب ایران در عراق به یک بانک سوئیسی برای خرید ۱۶ میلیون دوز واکسن از سبد کوواکس خبر داد.

امروز رضا اردکانیان، وزیر نیرو گفته: «با پیگیری‌های مستمر مجوزهای لازم برای حواله ۱۲۵ میلیون دلار از منابع پولی ایران از بانک تجارت عراق به بانک سوئیسی برای تأمین ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس (سبد واکسن‌های مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی) اخذ شد.»

عراق حدود شش میلیارد دلار به ایران بدهی دارد و ایران چندین بار درباره پرداخت آن و قطع صادرات برق به عراق هشدار داده است. برای همین وزیر نیرو در دهم دی‌ماه 1399 در سفری یک‌روزه به عراق درباره صادرات برق و گاز و نحوه پرداخت بدهی عراق به ایران گفت‌وگو کرد. بعد از آن وزیر نیرو اعلام کرد: «پرداخت هزینه خرید واکسن کرونا از اروپا، از محل منابع مالی ایران در عراق انجام می‌شود.» حالا به نظر می‌رسد بخشی از بدهی ایران صرف هزینه خرید واکسن شده است.

از طرفی مدت‌هاست بخش خصوصی با خواست نهاد ریاست‌جمهوری برای واردات واکسن کرونا تلاش می‌کند. حتی ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تعداد شرکت‌های درخواست‌کننده را 49 شرکت اعلام کرده بود اما درنهایت به دلیل بروکراسی‌های وزارت بهداشت و پروسه طولانی ثبت سفارش و تخصیص ارز، فرصت واردات شش میلیون دوز واکسن آر بین رفت.

مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران گفته است: اتاق تهران تلاش کرد که واکسن کرونا را برای واحدهای تولیدی و به‌خصوص تزریق به کارگران وارد کند و خطوط تولید کشور را حفظ کنیم که مشکلی پیش نیاید. اما مقداری به خاطر بروکراسی حاکم بر وزارت بهداشت و مقداری هم شاید به این دلیل که برای اولین بار بود بخش خصوصی می‌خواست وارد موضوع واردات واکسن کرونا شود، دچار وقفه زمانی شدیم و متأسفانه به‌موقع نتوانستیم پروفروم‌های ۶ میلیون دوز واکسن را به اصلاح گشایش اعتبار کنیم.

 به‌گفته خوانساری ۳ بار پروفورم‌ها رفت‌وبرگشت خورد و زمان را از دست رفت؛ چراکه واکسن کرونا کالایی است که در انبار نمی‌ماند و بلافاصله با تقاضاهایی دیگری که در جهان وجود دارد به فروش می‌رود.

او ادامه می‌دهد: ما ۶ میلیون دوزی که اعلام شد را از دست دادیم و نتوانستیم از این فرصت استفاده کتیم؛ اما خوشبختانه ۳ شرکتی که دنبال این موضوع بودند خبر دادند که سورس‌های (منابع) جدیدی را پیدا کردند و ما امیدواریم در هفته‌های بعد انشالله این واکسن‌ها را داشته باشیم.

بخش خصوصی فرصت واردات واکسن کرونا را به دلیل بروکراسی‌های دولتی از دست داد و حالا دولت در تلاش است با بخشی از بدهی عراق به ایران هزینه واکسن کرونا را تأمین کند.