اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

شناخت از بازارهای تجاری کشورهای قاره آفریقا برای خوزستان، افزایش صادرات را درپی دارد

اتاق اهواز شنبه 07/Aban/1401 11:21

همایش آشنایی با فرصت های تجاری قاره آفریقا به منظور شناسایی با ظرفیت های اقتصادی این قاره روز سه شنبه با حضور جمعی از فعالان اقتصادی خوزستان و مسئولان کشوری در محل اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  اهواز در این همایش گفت: برای ارتباط تجاری و اقتصادی بین آفریقا و خوزستان باید یکی از کشورهای قاره آفریقا به عنوان معین با استان خوزستان در نظر گرفته شود.

شهلا عموری افزود: با انتخاب کشور معین در قاره آفریقا در راستای تقویت ارتباط تجاری با خوزستان می‌توان نمایشگاه ها و برنامه های خاصی جهت معرفی خوزستان در آفریقا برگزار کرد.

وی گفت:  فعالان اقتصادی این استان می توانند با تجار و مسئولان  قاره آفریقا نشست هایی برگزار کنند و مسیری برای تعامل هر چه بیشتر و روابط اقتصادی قوی تر بین این قاره و خوزستان ایجاد کرد.

عموری با بیان اینکه قاره آفریقا در ذخایر معدنی مقام بسیار خوبی در دنیا دارد اظهار داشت: پیش بینی می شود در سال ۲۰۳۰ جمعیت این قاره به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر برسد ، کشورهای این قاره اغلب مصرف کننده هستند و می توان از این فرصت برای توسعه صادرات به آفریقا استفاده کرد.

وی ادامه داد: مواد اولیه و ماشین آلات می تواند از جمله کالاهای وارداتی از آفریقا به استان و کشور باشد و از طرفی می توان مواد پتروشیمی و غذایی را از خوزستان به این قاره صادر نمود.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی  اهواز  با اشاره به اینکه متاسفانه در گمرکات آمار تفکیکی از کالاهای صادراتی وجود ندارد اظهار داشت:  با این وجود ۱۶ میلیون دلار صادرات از خوزستان به قاره آفریقا صادرات انجام گرفته که بیشتر از حوزه های  فولاد و مواد فلزی بوده است.

عموری با اشاره به ظرفیت های #خوزستان برای امر تجارت ادامه داد: وجود کشت و صنعت های نیشکر و غیر نیشکری ،صنایع مادر از جمله امتیازات این استان است، دسترسی به آب های آزاد و بین المللی پتانسیل خوبی را در خوزستان برای صادرات و واردات ایجاد کرده است، خوزستان دسترسی مناسبی به خط آهن و فرودگاه بین المللی و بنادر زیادی دارد که فضای مناسبی برای صادرات و واردات است.