اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صمت؛ پایان خرداد آخرین مهلت انجام تعهدات ارزی صادرکنندگان ریالی است

اتاق اهواز سه شنبه 18/Khordad/1400 08:12

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ۳۱ خردادماه آخرین مهلت انجام تعهدات ارزی صادرکنندگانی تعیین شده که کالاهای آنها بصورت ریالی مورد معامله قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز مظفر ناصری طاهری  در وبینار آموزشی اتاق بازرگانی اهواز با موضوع آشنایی گام به گام با مراحل صادرات اظهارداشت: در جریان انجام تعهدات ارزی صادرکنندگان (بازگشت ارز حاصل از صادرات) تعدادی از تجار در بازه زمانی ۲۲ فروردین سال ۱۳۹۷ تا ۱۶ مرداد همان سال دچار مشکلاتی شدند.

وی ادامه داد: فروش ریالی کالاها به کشورهای عراق و افغانستان باعث شد تا امکان ثبت اطلاعات فروش از سوی این دسته از صادرکنندگان در سامانه جامع تجارت فراهم نشود.

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صمت بیان‌داشت: بعد از تلاش های صورت گرفته از سوی کمیته اقدام ارزی، امکان رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان ریالی نیز در سامانه جامع تجارت ایجاد شد و بر همین اساس بازرگانان تا ۳۱ خردادماه امسال مهلت دارند که اطلاعات فروش ریالی کالاهای خود را به ثبت برسانند.

ناصری طاهری یادآورشد:علاوه بر این نیز صادرکنندگانی که نسبت به فروش ریالی کالاهای خود به سایر کشورها در بازه زمانی ۲۲ فروردین تا ۱۶ مرداد سال ۱۳۹۷ اقدام نکرده‌اند، پس از ارائه مستندات به دبیرخانه کمیته اقدام ارزی، می‌توانند به ثبت اطلاعات فروش ریالی کالاهای خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان‌کرد:در صورت تایید کمیته اقدام ارزی، متناسب با اطلاعات ثبت شده صادرکنندگان، تعهدات ارزی این گروه از صادرکنندگان رفع خواهد شد.

رفع تعهدات ارزی تجار با واردات در مقابل صادرات

این مقام مسئول در وزارت صمت همچنین به بخش دیگری از شرایط رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان اشاره‌کرد و گفت: در صورت احراز وجود ارز حاصل از صادرات کالا، صادرکنندگان دارای پروانه صادراتی سال ۱۳۹۷ امکان رفع تعهدات ارزی به شکل حواله ارزی به صورت فروش اسکناس در سامانه سنا به شرط ارائه اظهارنامه ورود ارز را خواهند داشت.

رئیس گروه تنظیم مقررات صادرات و واردات وزارت صمت خاطرنشان‌کرد: صادرکنندگان سال ۹۷ که تاکنون به رفع تعهدات ارزی خود اقدام نکرده‌اند مشمول استفاده از نرخ صفر مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نخواهند شد مگر در مواردی که به تشخیص کمیته یاد شده، شرایط پیش آمده (رفع تعهدات ارزی) ناشی از قصور صادرکننده نباشد.

پیش از این نیز سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرده بود که رفع تعهدات ارزی صادرکنندگانی که اقدام به صادرات ریالی در نیمه نخست سال ۹۷ کرده‌اند، ارتباطی به معافیت مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نداشته و مشمول استفاده از نرخ صفر مالیاتی و استرداد مالیات بر ارزش افزوده نخواهند بود.

صادرکنندگان ۹۸ چنانچه ۷۰درصد تعهدات خود را تا پایان تیر ۹۹ به انجام رسانده باشند مشمول نرخ صفر مالیاتی و بازگشت VAT خواهند شد و مابقی صادرکنندگان ۹۸ چنانچه ۹۰ درصد تا پایان تیر ۱۴۰۰ تعهدات ارزی خود را انجام دهند مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود .

بر اساس این گزارش، فروردین‌ماه امسال مصوبه ۲۱۴ ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در ادامه مصوبه ۱۷۷ و بسته سیاستی بازگشت ارز حاصل از صادرات ابلاغ شد که بر اساس آن صادرکنندگان و واردکنندگان  سال‌های ۹۷، ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ دستورالعمل جدیدی برای ایفای تعهدات خود دریافت کردند.