اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ناترازی صنعت برق با ارتقای توان نیروگاه‌های موجود رفع می‌شود

اتاق ایران یکشنبه 20/Farvardin/1402 13:58

مشکل ناترازی صنعت برق حل خواهد شد؛ به‌گفته سخنگوی صنعت برق تا تابستان امسال 7 هزار و 787 مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه می‌شود و به واسطه آن ناترازی صنعت برق حل خواهد شد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته است: در برنامه اول وزارت نیرو برای گذر از بحران خاموشی در کشور ۶۱۰۰ مگاوات برق وارد مدار شد و اکنون مقرر شده تا تابستان امسال 7 هزار و 787 مگاوات دیگر وارد مدار شود.

رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق گفته است: از این میزان ۳۰۲۶ مگاوات مربوط به احداث نیروگاه‌های حرارتی است، ۱۴۷۸ مگاوات نیروگاه‌هایی هستند که توسط صنایع احداث می‌شوند، ۷۳۰ مگاوات رفع مشکل نیروگاه‌های حادثه دیده و حدود ۱۰۰۰ مگاوات نیز مربوط به نیروگاه‌های دارای محدودیت است که اکنون در حال رفع محدودیت آن‌ها هستیم تا در حداکثر تولید از آن‌ها استفاده کنیم.

سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه علاوه‌بر این ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۸۸ مگاوات نیروگاه مقیاس کوچک احداث خواهد شد و ۹۱۵ مگاوات نیز مربوط به ارتقای توان نیروگاه‌های موجود است، گفت: تمام تلاش وزارت نیرو تحقق این اعداد بوده، البته این یک هدف چالشی است اما وزارت نیرو خود را تحت فشار می‌گذارد تا این اعداد محقق شود.

مدت‌هاست که فعالان بخش خصوصی از بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید برق انتقاد می‌کنند؛ حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران به سایت «اتاق ایران آنلاین» گفته است: یک دهه است که هیچ سرمایه‌گذاری در حوزه برق صورت نگرفته و این باعث شده علیرغم رشد مصرف؛ تولید رشدی نداشته باشد و نتیجه این عدم تراز بین تولید و مصرف؛ خاموشی بوده است.

صالحی با بیان اینکه برای حل عدم تراز تولید و مصرف و رفع خاموشی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای تحقق سرمایه‌گذاری نیز باید سیاست و رویکرد تغییر کند، معتقد است: مقاومت‌هایی را در بدنه دولت‌ها شاهد هستیم که این سیاست‌گذاری زود جواب نمی‌دهد.

عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران می‌گوید: انتظار این بود بخش صنعتی برق که به نوعی با دنیا در ارتباط است از دولت منفک شود، یعنی دولت از اقتصاد انرژی در حوزه صنعت خارج شود تا برق رشد کند و سرمایه‌گذاری صورت گیرد و درآمد ناشی از صنعت نیز وارد صنعت برق شود و در نتیجه صنایع هم بتوانند برق مطمئن و پایدار دریافت کنند. اما با رویه کنونی به بخش صنعت ضربه وارد می‌شود و عدم‌النفع بزرگی را در این حوزه شاهد هستیم که امیدواریم در سال دوم سیاست‌های دولت در این حوزه عملیاتی شود، اما باید بپذیریم که یک شبه هیچ سیاستی تغییر نمی‌کند.

او تاکید می‌کند: انتظار این بود که بخش خصوصی امکان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق را داشته باشد تا خاموشی کم شود اما شرایط تسهیل نشده است.

به‌گفته صالحی، صنعت برق یک صنعت زیرساختی است، پیش‌بینی شده بود که راندمان نیروگاه‌ها افزایش یابند و انرژی‌های نو در یک بازه کمتری وارد مدار شوند اما به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آماده نبود این اهداف تحقق پیدا نکرد و علت خاموشی‌ها همین است.

چند سالی است که تابستان و بهار با خاموشی همراه است و صنعت کشور از آن آسیب دیده است. حالا سخنگوی صنعت برق از بهبود اوضاع خبر می‌دهد؛ خبری که برای راستی‌آزمایی آن باید منتظر آینده بود.