اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز: دولت با صادرات الکل مازاد موجود در کشور موافقت کند

اتاق اهواز دوشنبه 24/Khordad/1400 09:55

 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به کاهش استفاده شهروندان از الکل گفت: از دولت خواسته می‌شود که با صادرات محصولات مازاد تولید شده الکل موافقت کند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری اظهارداشت: بزرگترین تولیدکننده الکل کشور، شرکت خمیر مایه و الکل رازی است که تامین کننده بخش عمده‌ای از نیاز کشور است.

وی بیان‌داشت: فروش داخلی این محصول از اواخر سال گذشته توسط اینگونه کارخانجات کاهش یافته اما همچنان ممنوعیت صادرات الکل رفع نشده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح‌کرد: در حال حاضر شرکت خمیر مایه و الکل رازی در استان خوزستان به عنوان تولیدکننده عمده الکل کشور با چالش انبارداری این محصول روبرو شده است.

وی ادامه‌داد: حجم عظیمی از الکل به میزان ۶ میلیون لیتر در استان خوزستان انبار شده و این درحالی است که فروش داخلی الکل نسبت به گذشته کاهش چشم‌گیری نشان می دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به گرمای شدید استان ادامه‌داد: علاوه بر این، نگهداری و انبار شدن این حجم الکل مازاد تولیدی، خطرات احتمالی متعددی را درپی دارد که پیشنهاد می‌شود با صادرات نسبت به کاهش این ذخایر مازاد اقدام گردد.

عموری تصریح‌کرد: تا پیش از همه‌گیر شدن بیماری کرونا، محصول الکل تولیدی در شرکت خمیر مایه و الکل رازی به خارج از کشور صادر می‌شد و برای کشور ارزآوری داشت.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان همچنین با بیان اینکه استان خوزستان در آستانه برداشت نیشکر قرار دارد گفت: به‌منظور استفاده از ملاس تولیدی واحدهای کشت و صنعت استان، تخلیه انبارهای الکل (صادرات این محصول) ضروری است.

بر اساس این گزارش، کارخانه خمیرمایه و الکل رازی با ظرفیت تولید سالانه ۳۳ میلیون لیتر الکل طبی یا اتانول ۹۶ درصد در بهمن ماه ۱۳۸۵ به بهره برداری رسید.