اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

آب بهاء نخیلات مبتلا به آفات متفاوت محاسبه شود

اقتصادی چهارشنبه 26/Khordad/1400 13:31

رئیس اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به تبعات ناشی از شیوع آفات چوبخوار در نخلستان های استان بیان داشت: افزایش آب بهاء به میزان 11 برابر نسبت به سال 1398 فشار اقتصادی زیادی را به نخلداران تحمیل می کند که باید از بروز چنین شرایطی پیشگیری کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری در شصتمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  در محل استانداری خوزستان یادآورشد: برابر با بررسی های صورت گرفته، آب بهاء نخیلات استان خوزستان برای هر هکتار در سال 1398 مبلغ 53 هزار تومان محاسبه شد که این میزان در سال 1399 تاکنون به هر هکتار 600 هزار تومان افزایش یافته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز تصریح کرد: باتوجه به شرایط موجود، پیشنهاد می شود که سازمان آب وبرق خوزستان به عنوان متولی محاسبه آب بهاء ، نسبت به تدوین دستوالعملی متفاوت جهت محاسبه قیمت حقابه نخیلات دارای تنش آبی و همچنین آفات اقدام کند.

وی در ادامه پیشنهاد داد: با توجه به اینکه افزایش قیمت چشمگیر نهاده های تولید، بنیه مالی کشاورزان را تضعیف کرده است؛ از سوی دیگر گستردگی سطح و همچنین میزان شیوع آفات چوبخوار در نخلستان های استان بالاست؛ لذا به جهت بکارگیری اقدامات پیشگیرانه کنترلی و مبارزه و همچنین کمک به جامعه کشاورزان آب بهاء در سال جاری بخشوده و یا حداقل تقسیط شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان یادآورشد: خوزستان با دارا بودن بیش از ۴۰ هزارهکتار نخلستان، یکی از ۶ استان اصلی تولید خرمای کشور است.

عموری با بیان اینکه بیش از ۴۵ درصد صادرات خرمای کشور به خرمای خوزستان اختصاص دارد افزود: از جمله چالش های اساسی تولید خرمای استان، کاهش کمی و کیفی منابع آبی، به عنوان زیربنای تولید، افزایش هزینه‌های تولید، تغییر اقلیم و سخت‌شدن شرایط کشت‌وکار است.