اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

گزارشی از صنعت نساجی ازبکستان و پیشنهاد به فعالان اقتصادی این حوزه

اقتصادی شنبه 05/Tir/1400 10:51

سومین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی و مد ازبکستان  در تاریخ 6 الی 8 خردادماه سال جاری با حضور مقامات این کشور، نمایندگان برخی از کشورها از جمله ایران، هند ، ترکیه، بنگلادش و کویت در محل دائمی نمایشگا ههای ازبکستان برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز در این نمایشگاه بیش از 100 شرکت داخلی و خارجی با ارائه طیف گسترده ای از محصولات شامل مواد اولیه و محصولات نهایی حضور داشتند . به منظور آشنایی با پتانسیل سرمایه گذاری صنعت نساجی در مناطق مختلف ازبکستان یک تور تجاری در استان بخارا نیز جهت بازدید از گروه کارخانجات نساجی حج و همچنین نمایشگاه مد لباس ترتیب داده شده بود .

در مراسم افتتاح نمایشگاه ، رئیس انجمن نساجی ازبکستان اعلام نمود که این کشور در سال 2020 به میزان 1.9 میلیارد دلار محصولات نساجی صادر نموده و برای سال 2021 پیش بینی می شود این مقدار به 2.8 میلیارد دلار برسد.

وی همچنین عنوان کرد که طی چهار سال اخیر 3.2 میلیارد دلار در صنایع نساجی ازبکستان سرمایه گذاری شده است .

رشد صادرات ،  فعال سازی سیاست سرمایه گذاری ، ارتقا تکنولوژی و شفافیت و پایداری از عناصر پنچگانه استراتژی  توسعه صنایع نساجی ازبکستان هستند . در این مراسم به برخی از تحولات مثبت صورت گرفته در راستای افزایش صادرات محصولات نساجی ازبکستان  از جمله اجرای سیستم ویژه ترجیحات اتحاد اتحادیه روپا برای ازبکستان اشاره شد .

لازم به توضیح است  با تصمیم کمیسیون اتحادیه اروپا در تاریخ 10 آوریل 2021 سیستم ویژه ترجیحات اتحادیه اروپا برای  توسعه پایداری و حکمرانی خوب ( GPS+  ) برای ازبکستان اجرا و بر این اساس ازبکستان به عنوان یک کشور ذینفع تحت برنامه کلی تنظیمات ترجیحی پذیرفته شد . استفاده از سیستم مذکور به معنای فرصتهای مضاعف برای افزایش صادرات محصولات نساجی ازبکستان به کشورهای اتحادیه اروپا است . در چارچوب GPS+ تعداد کالاهایی که تولید کنندگان ازبکستان می توانند بدون عوارض به کشورهای اتحادیه اروپا صادر نمایند  به 6 هزار و 200 قلم افزایش یافته است . ازبسکتان در نظر دارد تا چند سال آینده صادرات نخ پنبه را متوقف نماید . طی سالهای اخیر پنبه و نخ پنبه  و همچنین کاهش تدریجی صادرات نخ پنبه طی چند سال آینده وتوسعه صنایع نساجی کشور پیشنهاد می گردد به منظور حضور پایدار در ازبکستان شرکت های توانمند ایرانی درحوزه نساجی با هدف تامین محصولات مورد نیاز کشورمان در ازبکستان سرمایه گذاری نمایند .