اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی اهواز :حفظ اصالت و بافت تاریخی سیلوی اهواز ، اولویت بخش خصوصی است

اتاق اهواز شنبه 05/Tir/1400 12:20

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهوازبا بیان اینکه  حفظ اصالت فنی و صنعتی سیلوی اهواز به عنوان یکی از نمادهای تاریخی این کلانشهر یک اولویت اساسی محسوب می‌شود گفت: مالک این سازه تاریخی به صراحت اعلام کرده که تمایلی به تغییر کاربری (تخریب) این بنای با ارزش تاریخی ندارد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز ، شهلا عموری اظهارداشت: سیلوی اهواز با نام "سیلوی شهید آذرپیکان اهواز" به مساحت ۳۵ هزار متر مربع واقع در کرانه غربی رودخانه کارون ، در چارچوب اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، از سوی سازمان خصوصی سازی در ۱۳۹۷ به مزایده گذاشته شد ولی بعد از مدت کوتاهی از واگذاری به بخش خصوصی ، این سیلو به شماره "۳۲۱۶۲" در ردیف آثار ملی میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح‌کرد: به دلایل زیست محیطی، فعالیت اصلی این سیلو ( با کاربری انبارداری گندم) با محدودیت‌های جدی همراه است.

وی بیان‌داشت: پیش از واگذاری این سیلو به بخش خصوصی، اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به مدیران پیشین اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان (مالک پیشین سیلو) طی تذکرات قضایی خواستار توقف فعالیت آن در زمینه بارگیری و تخلیه گندم شده بود.

عموری با بیان اینکه در حال حاضر فعالیت اصلی این سیلو به واسطه قرار گرفتن آن در مرکز شهر اهواز (امانیه) با محدودیت‌هایی دیگری همراه است گفت: با توجه به اعمال محدودیت ترافیکی تردد خودروهای سنیگن حمل گندم و یا هر محموله دیگر، امکان فعالیت سیلو را با موانعی همراه کرده است.

فعالیت اصلی سیلوی اهواز توجیه اقتصادی ندارد

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستانبا اشاره به قدمت ۸۵ ساله سیلوی اهواز بیان‌داشت: از این بنای صنعتی به عنوان اثر شاخص کلانشهر اهواز در تاریخ معاصر و زمینه شکل گیری شهر مدرن یاد می‌‎شود.

وی بیان‌داشت: تداوم فعالیت صنعتی این سیلو به دلیل شرایط موجود (محدودیت های زیست محیطی و ثبت در ردیف آثار ملی میراث فرهنگی کشور) فاقد توجیه اقتصادی است؛ لذا برابر با مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان، اتاق بازرگانی اهواز متولی شناسایی راهکاری اساسی برای رفع این چالش به وجود آمده شده است.

اصالت فنی و صنعتی سیلوی اهواز حفظ می‌شود

عموری تصریح‌کرد: در همین راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز از سازمان مدیریت صنعتی خواسته تا بررسی‌های کارشناسی در خصوص شرایط پیش آمده برای سیلوی تاریخی اهواز را آغاز کند.

وی به برخی نتایج اولیه از بررسی‌های صورت گرفته توسط سازمان مدیریت صنعتی اشاره‌کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به آمادگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این سیلو با حفظ ساختار فنی و صنعتی اصیل خود، به مکانی توریستی تبدیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز با اشاره به نشست کارشناسی برای بررسی طرح‌های پیشنهادی سرمایه‌گذار و دستگاه‌های اجرایی مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان طی روزهای آینده بیان‌داشت: مالک فعلی این سیلو طی سال‌های اخیر، هزینه‌های متعددی را برای حفاظت از بنا انجام داده است و تمایل دارد مطابق با قوانین و مقررات ، این بنا به بهره‌وری لازم برسد تا علاوه بر ایجاد فرصت های شغلی، در حوزه گردشگری و جذب توریست فعالیت کند.

بکارگیری ظرفیت‌های فعلی در راستای فرصت‌های شغلی پایدار

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به وجود ظرفیت‌های صنعتی ویژه موجود در سیلوی تاریخی اهواز گفت: این بنا دسترسی مناسبی به رودخانه کارون دارد و از سوی دیگر خط آهن متصل به سیلو، ظرفیت‌های بسیار مناسبی را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: این سیلو دارای ۳۵ هزار متر مربع محیط مناسب جهت انجام فعالیت‌هایی با محوریت گردشگری است که امیدواریم در صورت تایید نتایج بررسی‌های کارشناسی، زمینه اشتغال مستقیم تعداد زیادی از افراد جویای کار در استان را فراهم کند.

عموری با بیان اینکه حفظ ارزش‌های تاریخی و میراث ملی برای بخش خصوصی همواره یک اولویت محسوب می‌شود گفت: این اولویت در سیلوی اهواز می‌تواند بهره‌وری اقتصادی مناسبی در حوزه گردشگری رقم بزند.