اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

آغاز کوچ ماینرها

اقتصادی دوشنبه 07/Tir/1400 09:29

مک کنزی یگالوس نویسنده یادداشت  سی‌ان‌بی‌سی نوشت: 
هفته پیش قیمت بیت‌کوین برای مدتی کوتاه به زیر ۳۰هزار دلار رفت و این کاهش سبب شد بار دیگر موضوع آغاز زمستان بازار ارزهای دیجیتالی مطرح شود. قیمت ارزهای دیجیتالی در روزهای بعد بالا رفت؛ اما بازار همچنان دچار ضعف است و عواملی که سبب افت شدید قیمت‌ها شده‌اند، عوامل پایدار هستند. کارشناسان معتقدند شاخص‌های بنیادی بازار بیت‌کوین مستحکم هستند و شرایط بازار در سال‌جاری میلادی نسبت به شرایطی که به تحولات منفی سال ۲۰۱۸ منجر شد، کاملا فرق دارد. ویلی وو که یک متخصص آمار و تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتالی است می‌گوید: بازار تا رسیدن به فاز رکود فاصله زیادی دارد و افت قیمت‌ها عمدتا حاصل تاثیر تحلیل‌های تکنیکال است.
آغاز کوچ ماینرها
اما واقعا در بازار بیت‌کوین چه خبر است؟ رشد شدید قیمت‌ها طی ۱۲ ماه اخیر تحت تاثیر اقدامات سرمایه‌گذاران بزرگ و نیز برخی شرکت‌ها که مشغول خرید بیت‌کوین به تعداد زیاد هستند، بوده است. تمایل این دو گروه از سرمایه‌گذاران نه تنها تصویر عمومی بیت‌کوین را بهبود بخشیده، بلکه سبب کمبود عرضه شده و این عامل نیز در افزایش قیمت‌ها موثر بوده است. اما از اواسط ماه آوریل که قیمت بیت‌کوین به اوج تاریخی خود یعنی مرز ۶۵ هزار دلار رسید، تاکنون شرایط بازار برای بزرگ‌ترین ارز دیجیتالی جهان خوب نبوده است. یک نکته مهم واکنش‌های جدید بانک‌های مرکزی و دولت‌ها به بیت‌کوین و کل بازار ارزهای دیجیتالی است. بنیان‌گذار موسسه بلاک‌کپ می‌گوید: «اخبار جدید از اقدامات دولت و بانک‌مرکزی چین علیه بازار ارزهای دیجیتالی ما را به یاد اقدامات سال‌های قبل این دولت می‌اندازد. بانک‌مرکزی چین استفاده از بیت‌کوین را برای بانک‌ها ممنوع کرده، اما اقدامات دو ماه اخیر دولت و بانک‌مرکزی چین با اقدامات قبل این دو نهاد بسیار متفاوت است. ما هرگز شاهد مهاجرت فراگیر ماینرهای بیت‌کوین به خارج از چین نبودیم؛ اما حالا این اتفاق درحال رخ دادن است.»

بیش از نیمی از ماینرهای جهان در چین فعالیت می‌کنند و حکومت چین به وضوح اعلام کرده مایل است آنها از کشور خارج شوند. ماه مه ‌دولت چین خواستار سرکوب شدید استخراج و تراکنش‌های بیت‌کوین شد و موضع‌گیری مذکور موجب روندی شده که مهاجرت عظیم ماینرها نام گرفته است. بنیان‌گذار موسسه کوانتوم اکانامیکس که متخصص تحلیل بازارهای مالی و بازار ارزهای دیجیتالی است، می‌گوید: «بخش اعظم سقوط اخیر قیمت بیت‌کوین حاصل اقدامات دولت چین است که سبب کاهش میزان فعالیت‌ها در شبکه این ارز شده است. با آنکه سرمایه‌گذاران با دید بلندمدت معتقدند تحولات یادشده تحولاتی بسیار مثبت برای شبکه است، سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت درگیر ابهام شده‌اند.»

از سوی دیگر بازار گاه تحت تاثیر عواملی قرار می‌گیرد که با شاخص‌های بنیادی در تضاد قرار دارد و بخشی از کاهش قیمت‌ها در هفته‌های اخیر حاصل همین فرآیند است. اکثر محققان معتقدند تحولات دو ماه اخیر به معنای شروع زمستان در بازار ارز دیجیتالی نیست. برعکس به عقیده آنها ما درحال حرکت به سوی دورانی از واکنش‌های بیش از حد بزرگ هستیم که به وقت مناسب اصلاح خواهند شد. مدیر سبد دارایی‌ها در موسسه کوانتوم اکانامیکس می‌گوید: «ما احتمالا دیگر هرگز شاهد یک زمستان در بازار ارزهای دیجیتالی نخواهیم بود؛ زیرا شرایط کنونی به آنچه سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۴ وجود داشت، بسیار متفاوت است.»

طرفداران بیت‌کوین معتقدند شاخص‌های بنیادی بازار این ارز بسیار مستحکم‌تر است؛ برای مثال میزان پذیرش بیت‌کوین فراگیرتر شده است و سرمایه‌گذاران نهادی در بازار نقش رو به رشد دارند. مدیر موسسه استیل‌مارک می‌گوید: «ارزش بیت‌کوین به میزان پذیرش آن از سوی سرمایه‌گذاران و نهادها، امنیت بلاک‌چین آن و پیش‌بینی‌های مثبت درباره افق این ارز وابسته است. میزان پذیرش اهمیت بالایی دارد و هرچه بر گستره پذیرش افزوده شود، بر ارزش ذاتی اضافه می‌شود.»

یکی از تحلیلگران می‌گوید شاخص‌های بنیادی بازار اکنون نسبت به سال‌ها قبل متفاوت و بسیار بهتر است. از سوی دیگر اخیرا پس از چهار سال به‌روزرسانی جدید و بزرگ بیت‌کوین انجام شد و این به معنای افزایش کارآیی و امنیت و کاربردهای آن است. طرفداران بیت‌کوین معتقدند در کوتاه‌مدت قیمت این ارز در سطح کنونی تثبیت خواهد شد. الگوی رفتاری بازار نشان می‌دهد قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت. معمولا پس از ثبت یک رکورد جدید قیمت‌ها پایین می‌آید و مدتی در همان سطوح باقی می‌ماند. طی این مدت نوآوری در فناوری‌های زیرساختی بیت‌کوین بیشتر خواهد شد و سپس زمینه برای رشد بعدی قیمت‌ها فراهم می‌شود.