اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تعلیق ایران در استفاده از بیمه سبز، وابستگی به ناوگان خارجی را افزایش می‌دهد

اتاق ایران سه شنبه 21/Azar/1402 09:32

در نشست کارگروه شورای گفت‌وگوی اتاق ایران  تاکید شد که تعلیق ایران در استفاده از بیمه سبز، تبعات سنگینی برای سیستم حمل‌ونقل بین‌المللی ایران دارد و موجب وابستگی بیشتر ایران به ناوگان خارجی خواهد شد.

در نشست اخیر کارگروه شورای گفت‌وگوی اتاق ایران ، موضوع تعلیق ایران از صدور بیمه سبز برای ناوگان جاده‌ای و راهکارهای رفع تعلیق مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد، کارگروهی به همت کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران با حضور کلیه ذی‌نفعان دولتی و خصوصی تشکیل شود و راه‌حل‌های فوری و میان‌مدت را بررسی کند.

از سوی دیگر قرار شد، بیمه مرکزی با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی، امکان برگزاری نشست مجمع فوق‌العاده شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل (COBB) را با درخواست حداقل یک‌چهارم کشورهای عضو با هدف لغو تعلیق ایران، دنبال کنند.

دبیرخانه شورای گفت‌وگوی اتاق ایران  با توجه به اهمیت حمل‌ونقل بین‌المللی و اثرات منفی و سنگین تعلیق ایران از سوی COBB در مهرماه نشستی ترتیب داد و موضوع را مورد بررسی قرار داد. در آن جلسه مقرر شد بنا بر درخواست شورای بیمه سبز از ایران مبنی بر تأسیس دفتری مستقل و غیرانتفاعی درباره این موضوع و تدوین اساس‌نامه آن، موضوع در اسرع وقت انجام شود. همچنین حق عضویت‌ها و هزینه‌هایی که از گذشته باقی مانده و پرداخت نشده است نیز پرداخت شوند.

طبق گزارش‌هایی که نماینده بیمه مرکزی در نشست اخیر ارائه داد، کلیه این اقدامات صورت گرفته و ترجمه رسمی اساسنامه و آیین‌نامه تدوین شده به همراه اطلاعات مربوط به اعضای هیات مدیره منتخب و اطلاعات مربوط به دفتر تأسیس شده برای COBB ارسال شده است؛ علی‌رغم این اقدامات، با نظر شورا، ایران تعلیق شد. با این حساب باید به دنبال راهکاری برای رفع تعلیق باشیم.

بنابر تعلیق صورت گرفته، دبیرخانه شورای گفت‌وگوی اتاق ایران  تشکیل جلسه داد چراکه با این تعلیق، سرنوشت ۶۵ هزار ناوگان ایران که وابسته به بیمه سبز است، به خطر می‌افتد.

اهمیت این موضوع تا آنجاست که نشستی به صورت هم‌زمان در وزارت امور خارجه نیز درباره همین مسئله برگزار شده است. هرچند بخش خصوصی نسبت به بی‌اطلاعی وزرای مربوطه از این موضوع گله‌مند بوده و اعتقاد دارد موضوع حمل‌ونقل آن هم در سطح بین‌المللی که تجارت و تولید را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نباید تا این حد مورد بی‌اعتنایی باشد.

بنابر اظهارات نمایندگان بخش خصوصی، از 13 ماه گذشته مکاتباتی با بیمه مرکزی که متولی این امر در داخل ایران است، صورت گرفته و هشدارها مبنی بر امکان تعلیق ایران از سوی COBB داده شده بود که متأسفانه این مکاتبات بی‌پاسخ باقی ماندند.

در همین ارتباط فعالان حوزه حمل‌ونقل عدم حضور مستمر و پیگیری مسائل از سوی ایران در جلسات COBB را دلیل بی‌اعتماد شده این شورا نسبت به ایران و تصمیم برای تعلیق او، عنوان کردند.

بخش خصوصی تاکید دارد که اقدامات انجام شده از سوی بیمه مرکزی هرچند خوب و ضروری بوده؛ اما چون دیر انجام شده، نتوانسته در برابر تعلیق ایران کارساز باشد، بنابراین در این شرایط باید تمام توان خود را در حوزه دیپلماسی و حقوقی، بگذاریم تا درخواست ایران درباره رفع تعلیق از سوی اعضای شورا مورد پذیرش قرار بگیرد.

از آنجایی که نماینده وزارت راه و شهرسازی نیز به عنوان یک مطالبه‌گر از بیمه مرکزی در نشست اخیر دبیرخانه شورای گفت‌وگو، حضور پیدا کرده بود، مقرر شد این وزارت‌خانه با همکاری وزارت خارجه به یاری بیمه مرکزی رفته و اقدامات لازم برای مذاکره با اعضای شورا را انجام دهند.

بر اساس آنچه در این نشست تشریح شد، اگر ایران نتواند از تعلیق شورای بیمه سبز خارج شود، مجبور است بیمه را از دیگر کشورهای عضو خریداری کند که طبق برآوردهای انجام شده این اقدام اضافه تا 4 برابر، هزینه‌های حمل‌ونقل را افزایش خواهد داد. از طرفی راه‌حل دیگر وابسته شدن به ناوگان حمل‌ونقل خارجی است که این موضوع علی‌رغم پیچیدگی ناشی از تحریم به افزایش قابل توجه هزینه‌ها منجر می‌شود.

توجه به این نکته لازم است که کارت سبز برای ناوگان زمینی صادر می‌شود که قصد خروج از کشور و تردد در منطقه جغرافیایی کشورهای عضو کارت سبز را دارند.

در واقع سیستم بین‌المللی کارت سبز با هدف حمایت از زیان‌دیدگان و همچنین رانندگان در تصادفات رانندگی و بر اساس توصیه‌نامه شماره 5 کمیته فرعی حمل‌ونقل جاده‌ای کمیسیون اقتصادی اروپا وابسته به سازمان ملل در سال 1949 ایجاد شد و در سال 1953 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

شرط اصلی عضویت در سیستم کارت سبز این است که قانون اجباری بیمه شخص ثالث در آن کشور به تصویب رسیده باشد، در حال حاضر 48 کشور عضو سیستم کارت سبز هستند که بیشتر کشورهای اروپایی هستند و در بین آن‌ها کشورهای ترکیه و آذربایجان نیز حضور دارند.

ایران هم در سال 1356 با تصویب قانون الحاق سیستم بین‌المللی مسئولیت مدنی وسائط نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث و آیین‌نامه اجرایی آن به این سیستم ملحق شد و طبق آیین‌نامه دفتر ایرانی عضو سیستم بین‌المللی کارت سبز در بیمه مرکزی ایران تحت عنوان اداره کارت سبز فعالیت خود را آغاز کرد.

حال شورای بیمه سبز کمیسیون اقتصادی سازمان ملل به دلیل تبعات ناشی از تحریم درباره دریافت و پرداخت خسارات کامیون‌های تحت پوشش بیمه سبز جهانی از طریق شبکه‌های بانکی و همچنین مقررات بازدارنده اتحادیه اروپا و مشکلات ارتباطی با بیمه مرکزی ایران، امکان استفاده از بیمه سبز برای بیمه مرکزی ایران از ابتدای سال 4024 را به صورت تعلیق درآورد.

بنابر آنچه در این جلسه عنوان شد، اعضا به این نتیجه رسیدند که در قدم اول باید برای تشکیل جلسه فوق‌العاده مجمع شورای بیمه سبز، تلاش و رفع تعلیق ایران را دنبال کنند. از طرفی قرار شد به همت کمیسیون حمل‌ونقل اتاق ایران، کارگروهی با حضور همه ذی‌نفعان دولتی و خصوصی برای پیدا کردن راهکارهای اجرایی در مقابل کاهش تبعات ناشی از تعلیق صورت گرفته، تشکیل شود و گزارش اقدامات صورت گرفته در این کارگروه در اختیار دبیرخانه شورای گفت‌وگو قرار بگیرد.