اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

۵۰ هنرستان کشاورزی راه‌اندازی می‌شود

اجتماعی دوشنبه 07/Tir/1400 23:10

رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی از احیا و راه اندازی هنرستان های کشاورزی خبر داد و گفت: تعداد این هنرستان ها به ۵۰ مورد افزایش خواهد یافت.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، علی اکبر مویدی افزود: در راستای جوان‌سازی، ارتقای مهارت، دانش و درآمد در بخش کشاورزی، هنرستان‌های کشاورزی زیر نظر وزارتخانه احیا و راه اندازی می‌شوند.

وی اظهار داشت: بررسی‌های ما نشان داد که تنها هشت دبیرستان کشاورزی در کشور داریم و از این رو با همکاری آموزش و پرورش در سال گذشته ۱۶ هنرستان کشاورزی را در نقاط کشاورزی راه اندازی کردیم.

مویدی با اشاره به این که نخستین هنرستان کشاورزی با عنوان هنرستان دخترانه صنایع غذایی و تبدیلی نیز سال گذشته در شیراز افتتاح شد، گفت: نقش زنان در حوزه کشاورزی باید پُررنگ تر و زمینه برای درآمدزایی آنها و همچنین توسعه کشاورزی خانوادگی فراهم شود.

وی در عین حال پیش بینی کرد: در سال جاری با راه اندازی ۱۴ هنرستان کشاورزی دیگر، تعداد این هنرستان‌ها به ۳۸ مورد افزایش یابد.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی درباره ایجاد هنرستان‌های کشاورزی در مناطق عشایری نیز گفت: در این راستا، حدود یک ماه پیش تفاهم نامه‌ای را با رئیس سازمان امور عشایر کشور منعقد کردیم و قرار است در این هنرستان‌ها، فرزندان عشایر در زمینه‌های مربوط به حوزه عشایر تحصیل کنند.

وی افزود: راه اندازی هنرستان کشاورزی در مناطق عشایری جزو برنامه‌های امسال معاونت آموزش و ترویج کشاورزی است.

مویدی با اشاره به این آمار که مجموع دانش آموزان مقطع متوسطه در کشور در سال ۹۰ حدود یک میلیون و ۸۱۳ نفر بوده است، اذعان داشت: تنها ۱.۵ درصد این دانش آموزان در رشته کشاورزی تحصیل می‌کردند.

وی ادامه داد: این نسبت در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ روند نزولی داشته به طوری که از حدود دو میلیون و ۶۸۰ هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه ۱.۲ درصد آنان در هنرستان‌های کشاورزی تحصیل کرده‌اند.

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در عین حال از تدوین طرح کشاورزی آینده ایران خبر داد و گفت: هدف از این طرح در اولویت قرار گرفتن فعالیت کشاورزی در میان فرزندان روستاییان و جوان‌سازی در این حوزه است و ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که اولویت پرداخت تسهیلات با افراد تحصیل کرده و جوانان علاقه مند به کشاورزی باشد.

وی خاطر نشان کرد: طرح کشاورزی آینده ایران پس از تدوین و تأیید وزیر جهاد کشاورزی در سال جاری برای شورای عالی توسعه روستایی و عشایری ارسال شده و احتمالاً تا دو ماه آینده به تصویب این شورا خواهد رسید.

مویدی اظهار داشت: طرح کشاورزی آینده، طرح مفصلی است که یک سال روی آن کار شده و در آن به مواردی همچون احیای هنرستان‌های کشاورزی، موضوع آموزش و پرورش، ترغیب جوانان به فعالیت‌های کشاورزی. پرداخت تسهیلات، وضعیت موجود نیروی انسانی در بخش کشاورزی، رده‌های سنی کشاورزان و مقایسه آن با وضعیت کشاورزان دنیا پرداخته شده است.