اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان مطرح کرد دولت رویکرد خود را نسبت به تولید و صادرات تغییر دهد

اتاق مشترک سه شنبه 08/Tir/1400 20:44

مجمع عمومی عادی سالیانه اتاق مشترک ایران و عمان برگزار شد. در این نشست راه‌های توسعه سطح مناسبات بین‌المللی ایران با عمان و از طریق عمان بررسی شد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان در مجمع عمومی عادی سالیانه اتاق مشترک ضمن انتقاد از رویکرد دولت نسبت به تولید و صادرات، از رئیس جمهور جدید خواست تا مانع صدور بخش‌نامه‌های متعدد و متناقض در روند فعالیت‌های تجاری کشور شود.

در این راستا محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان سهم ایران را در تجارت خارجی عمان بسیار ناچیز خواند و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود در دو کشور متاسفانه به دلایل مختلفی، سهم ایران از تجارت خارجی عمان ناچیز است. التبه در این بین مسائل داخلی عمده دلایلی هستند که از افزایش سطح مناسبات بین دو کشور ممانعت می‌کند.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی صدور انواع بخش‌نامه‌ها از سوی دولت و ممنوعیت صادرات بدون اعلام قبلی از مهم‌ترین دلایلی هستند که از تقویت سطح مبادلات بین ایران و عمان جلوگیری می‌کند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان از این کشور به عنوان یک فرصت بکر برای تجار و فعالان اقتصادی ایرانی یاد کرد و افزود: در این مدت علاوه بر مشکلات داخلی با محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها نیز روبه‌رو بودیم. هرچند در همین مدت بخش خصوصی ایران با تلاش‌های بسیار در راستای توسعه بازارهای صادراتی تلاش کرد اما گاهی به دلیل همین ممنوعیت‌ها و موانع داخلی، بازارهای خود را از دست  دادند.

ضرابی با تاکید بر اهمیت تغییر رویکرد دولت نسبت به تولید و صادرات از ابراهیم رئیسی خواست تا در این دوره ریاست جمهوری رویکرد متفاوتی نسبت به تولید و صادرات اتخاذ شود.

او در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله پیمان‌سپاری ارزی و مشکلات ناشی از آن در بازگشت ارز به کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه اجرای پیمان‌سپاری ارزی در مسیر تجارت و فعالیت‌های صادراتی کشور موانع جدی ایجاد کرد. این موضوع حتی موجب افزایش هزینه تمام شده کالاهای صادراتی شد. البته در این رابطه حمل‌ونقل نیز بسیار اثرگذار بود. در حال حاضر هزینه تمام شده کالاهای چینی در عمان نسبت به کالاهای ایرانی بسیار کم‌تر است چون هزینه حمل‌ونقل در این کشور پایین‌تر است.

این فعال اقتصادی همچنین به تدوین برنامه‌های اتاق مشترک در سال 1400 برمبنای 6 محور دهمین برنامه توسعه عمان اشاره کرد و توجه سرمایه‌گذاران ایرانی را به بخش معدن در عمان جلب کرد. به باور او سرمایه‌گذاری در بخش معدن عمان بسیار اهمیت دارد و یک فرصت استثنایی است و نباید از آن غافل باشیم. توافقاتی دراین رابطه شده است و باید از موقعیت ایجاد شده، بهره برد.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان همچنین از پیگیری اعضای هیات مدیره برای حل مسئله افتتاح حساب شرکت‌های ایرانی در کشور عمان خبر داد.

ضرابی در ادامه به دو موضوع حمل‌و‌نقل و انتقالات مالی بین ایران و عمان اشاره کرد و ادامه داد: کارهای زیادی در بخش حمل‌ونقل انجام شده اما همچنان خطوط دریایی بین بنادر فعال دو کشور در سطح مناسبی نیست و با سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها می‌توان به کاهش هزینه تمام شده کالاها کمک کرد.

او درباره انتقالات مالی نیز، راهکار تهاتر و لزوم ثبات در بخش‌نامه‌های بانک مرکزی را مورد توجه قرار داد.

در ادامه حسین سلاح‌ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران نیز با حضور در این نشست، اتاق مشترک ایران و عمان را یکی از اتاق‌های فعال، راهگشا و مبتنی بر نوآوری معرفی کرد و در این بین توسعه فعالیت‌های اتاق مشترک در اتاق‌های استانی را نیز بسیار موثر و کارا دانست.

او به تلاش‌های هیات رئیسه اتاق مشترک در زمان آغاز تحریم‌ها برای برقراری مسیر تجارت از طریق عمان و حفظ تبادلات تجاری ایران از این مسیر اشاره و اظهار امیدواری کرد تا در این وادی بتوانیم سطح تعاملات بین‌المللی کشور را تقویت کنیم.

گزارش عملکرد هیات مدیره اتاق مشترک ایران و عمان در سال 1399

در بخش بعدی این نشست آرزو جمالی، دبیرکل اتاق مشترک به ارائه گزارش عملکرد هیات مدیره در سال 1399 پرداخت.

او افزایش سرمایه گذاری مشترک و مبادلات تجاری و شناسایی مشکلات و موانع در تعاملات بین دو کشور را به عنوان اهداف کلی اتاق مشترک برشمرد و به امضای تفاهم‌نامه بین اتاق مشترک و مرکز داوری اتاق ایران در راستای تسهیل رسیدگی به دعاوی احتمالی بین فعالان اقتصادی دو کشور و امضای تفاهم‌نامه بین اتاق مشترک و خانه معدن ایران در راستای تقویت سطح سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش خصوصی ایران در پروژه های معدنی عمان اشاره کرد.

ایجاد میز تخصصی عمان در اتاق‌های شیراز، همدان، اصفهان و کرمان نیز از دیگر اقداماتی بود که بر اساس اظهارات دبیرکل اتاق مشترک در سال 99 انجام شده است. به اعتقاد او ضرورت دارد تا مسیر حضور فعالان اقتصادی از سراسر ایران در عمان مهیا و تسهیل شود.

جمالی همچنین به اهداف و برنامه‌های مربوط به سال 1400 که بر اساس 6 محور دهمین برنامه توسعه عمان، تدوین شده‌اند، اشاره کرد و گفت: در این سال برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در عمان، توسعه صادرات از طریق اعزام هیات‌ به نمایشگاه‌های تخصصی این کشور، برقراری خطوط کشترانی بین بنادر اصلی ایران و عمان با پرچم ایرانی و تقویت روابط دو کشور در حوزه گردشگری با تکیه بر گردشگری سلامت سلامت را دنبال می‌کنیم.

در بخش بعدی رئیس کمیسیون تسهیل تجارت، حمل‌ونقل و لجستیک و کمیسیون خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری اتاق مشترک ایران وعمان به تشریح اقدامات خود در سال 99 و برنامه‌های مربوط به سال 1400 پرداختند.

در نشست مجمع، گزارش عملکرد هیات مدیره در سال 1399 و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی ارائه و تصویب و موسسه حسابرسی رهیافت تهران برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 نیز با کسب اکثریت آرا انتخاب و همچنین پس از رای‌گیری روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهی‌های اتاق مشترک در سال 1400 تعیین شد. در این بین محمدتقی شهوازیان نیز به عنوان بازرس اصلی اتاق مشترک ایران و عمان بیشترین آرا را به خود اختصاص داد.