اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

صنعت و معدن و لزوم نگاه حامیانه ی دولت !

اتاق اهواز پنجشنبه 10/Tir/1400 10:22

شهلا عموری؛ رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز به مناسبت 10 تیرماه روز صنعت ومعدن نوشت: بررسیها و اظهارنظرهای کارشناسی نشان می دهد که بخش معدن و صنعت سهم عمده ای از تولید و اشتغال کشور بویژه در استانهایی همچون خوزستان را تشکیل می دهد. سهم اشتغال در بخش صنعت و معدن خوزستان بیش از ۳۰ درصد است.

در همین راستا ۷۰ درصد از شاغلین بخش صنعت خوزستان در صنایع کوچک مشغول به فعالیت هستند که این امر بیانگر اهمیت بسیار زیاد این صنایع و ضرورت توجه به آن را دوچندان می کند. مسئولان امر و فعالان این حوزه از مشکلات و موانعی که طی ۳ سال اخیر صنایع کوچک را احاطه کرده اطلاع کافی دارند و بهتر می دانند که این مشکلات با سخن و کلام حل نمی شود و به برنامه عملی و حمایتهای جدی دولت بشدت نیاز دارد. بعنوان مثال به یکی از مشکلات صنایع کوچک یعنی کمبود مواد اولیه اشاره می کنیم.

نکته قابل ذکر در این زمینه آن است که بخشی از مواد اولیه مورد نیاز توسط صنایع بزرگ استان تولید می شود اما بدلیل ابهامات فراوان، مواد مزبور به شکل صحیح به صنایع کوچک نمی رسد. اتاق بازرگانی اهواز از باب وظیفه ذاتی خود طی ۳ سال اخیر تلاش نمود تا بخشی از مشکلات این صنایع را با استمداد از بخش دولتی و مدیران صنایع بزرگ مرتفع نماید که برغم مکاتبات و تشکیل جلسات مکرر و دعوت از طرفهای صنعتی مشکلات پیش گفته کماکان پابرجا بوده و ۲ اصل اشتغال و تولید را تهدید می کند.

البته با همه آنچه گفته شد نمی توان از نقش اخیر هیات مقررات زدایی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و نتایج آن در آینده غافل ماند.

این مراجع با نصب العین قرار دادن رسالت خود قطعا شرایط را به سود تولید، کارآفرینان صنعتی و دیگر فعالان اقتصادی بویژه بخش معدن رقم خواهند زد و خطر را از سر صنایع کوچک مرتفع خواهند ساخت. هر چند که منزلت و اهمیت صنعت و معدن فراتر از آن است که در یک مناسبت یک روزه قرار بگیرد با این وجود و برسم سیرت همه ساله، دهم تیرماه را به جان برکفان این عرصه تبریک عرض می نمائیم و سال بهتر و متفاوت تری از جهت نگاه حمایتی و تسهیلاتی دولت به آنان را صمیمانه آرزو می کنیم.