اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

آغاز ممنوعیت فصلی صادرات محصول کیوی از پانزدهم تیرماه

اقتصادی پنجشنبه 10/Tir/1400 10:44

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران از آغاز ممنوعیت فصلی صادرات محصول کیوی از پانزدهم تیرماه خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، محمود بازاری با بیان این خبر گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و متاثر شدن تجارت جهانی در دنیا، خوشبختانه صادرات محصول کیوی به بازارهای هدف صادراتی در دو ماهه سال جاری از لحاظ وزنی ۱۳ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است.
وی افزود: از مهمترین بازارهای هدف صادراتی این محصولات می‌توان به کشورهای روسیه، افغانستان، عراق و سایر کشورهای حوزه CIS اشاره کرد.
بازاری اظهار داشت: پیرو تصمیمات سال‌های گذشته با توجه به تصمیمات جلسات مورخ ۹۹/۰۴/۰۳میز ملی صادرات میوه و تره‌بار و ابلاغیه شماره۱۷۸۰۴۴/۶۰  مورخ۹۷/۰۷/۰۷ دفتر مقررات صادرات و واردات به گمرک جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ممنوعیت فصلی صادرات محصول کیوی کشورمان، مجدداً صادرات محصول کیوی از تاریخ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ لغایت ۱۴۰۰/۰۷/۱۵مشابه سال‌های گذشته ممنوع است که مهم‌ترین دلیل این ممنوعیت، حفظ و صیانت از جایگاه محصول ایرانی و صدور محصول با کیفیت و با میزان درصد قند مناسب و استاندارد (بریکس 2/6) به بازارهای هدف بوده است.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران افزود: کمبود کانتینرهای یخچالی و عدم وجود واگن‌های سردخانه‌دار از اهم چالش‌های زیرساختی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی است که دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله وزارت راه و شهرسازی و معاونت امور صنایع وزارت صمت بایستی اقدامات فوری برای تجهیز ناوگان حمل سرد محموله‌های صادراتی محصولات فسادپذیر بخش کشاورزی را به عمل آورند.