اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

آموزش ایمنی کارگران درمسیر تحقق صیانت نیروی کار به دور از موازی کاری

شورای گفتگو یکشنبه 13/Tir/1400 12:46

خوزستان از جمله استان‌های دارای تراکم بالای نیروی کارگری در کشور محسوب می‌شود که  به‌تبع آن، موضوع صیانت از نیروی کار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از دهه ۸۰ موضوع آموزش های ایمنی در کارگاه های مختلف کشور و استان خوزستان با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گرفته است.

به همین منظور  شیوه نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی تدوین و ابلاغ‌ شد تا به کاهش خطرها در محیط‌های کارگری منجر شود. هرچند  به دلایل مختلف، اجرایی شدن مقررات ناشی از این دستورالعمل‌ها با مشکلاتی همراه شده است.

درحالی که اغلب کارفرمایان در استان، دارای مراکز آموزشی هستند به طوریکه در طول سال به ارائه آموزش‌های تخصصی و عمومی می‌پردازند اما آموزش‌های مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خوزستان از طریق ۱۲ مرکز ارائه می‌شود .

اختلاف بین ارائه آموزش‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارفرمایان مستقر در استان خوزستان  در  برگزاری آزمون از جامعه هدف این آموزش‌ها است. هرچند آموزش‌های مراکز مورد تایید اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی دارای سرفصل‌های عمومی است، اما فاقد کاربرد لازم برای محیط‌های تخصصی در صنایعی مانند نفت و حفاری است.از طرفی دیگر ، آموزش‌های تخصصی ارائه شده  از سوی کارفرمایانی مانند مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی حفاری، توسعه نیشکر و صنایع جانبی، فولاد و ... از نظر اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از رسمیت لازم برخوردار نیست.

همچنین موضوع سطح سواد نیروی کارگری ، باعث می‌شود که قبولی این افراد در آزمون‌های اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کاهش یافته، همین مسئله چالش جدی برای بخش خصوصی به عنوان پیمانکار تامین نیروی انسانی کارفرمایان ایجاد کند.

بر اساس رویه‌های تعیین شده، در آزمون‌های ایمنی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ، اگر حتی یک کارگر با هر سطح سوادی،  موفق به کسب نمره قبولی نگردد، گواهی تایید صلاحیت پیمانکار تامین نیروی انسانی برای حضور در دیگر مناقصات تمدید و یا صادر نمی‌شود.

 

آیین نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران نیازمند اصلاح و بازبینی

رئیس اتاق بازرگانی اهواز  با تاکید بر اینکه نحوه اجرای دوره های آموزش ایمنی از سوی برخی کارفرمایان و اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اختلاف نظرهایی همراه است گفت: موضوع آموزش نیروی کار یک امر ضروری و غیرقابل انکار است اما این وضعیت نباید باعث تحمیل هزینه‌های مازاد به بخش خصوصی گردد.

شهلا عموری با تاکید بر ضرورت بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع در مسیر فعالیت‌های بخش خصوصی اذعان داشت: باید توجه داشت که نباید قبول نشدن یک نیروی کار در آزمون های ایمنی مانع از صدور تعیین صلاحیت پیمانکاری گردد که اختیاری در خصوص آموزش پذیری کارگر ندارد.

وی با بیان اینکه آیین نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران نیازمند بازنگری است گفت: علاوه بر این نیز پیشنهاد می‌گردد که موضوع آموزش ایمنی به مراکز آموزشی کارفرمایان دارای ساختار استاندارد واگذار شود تا علاوه بر تسهیل شرایط برگزاری دوره‌ها، از تحمیل هزینه‌های مالی به کارفرما و پیمانکار جلوگیری شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان ادامه داد: انتظار می رود تا پیش از اصلاح آیین نامه تعیین صلاحیت پیمانکاران، تعامل و همگرایی دقیق و شفافی در زمینه برگزاری دوره های آموزشی ایمنی با سرفصل های عمومی و تخصصی را در استان شاهد باشیم.