اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

کتاب قراردادهای استارتاپی با تأکید بر قراردادهای مالکیت فکری منتشر شد

اتاق ایران دوشنبه 23/Bahman/1402 10:25

کتاب قراردادهای استارتاپی با تأکید بر قراردادهای مالکیت فکری از سوی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران منتشر شد.

کتاب قراردادهای استارتاپی با تأکید بر قراردادهای مالکیت فکری نوشته فرهاد بیات و محمدصادق آزمندیان از سوی مرکز نوآوری و شتابدهی صادرات اتاق ایران منتشر شد.

این کتاب، مجموعه قراردادهای موردنیاز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، واحدهای خلاق و نوآور و صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهایی است که مهم‌ترین دارایی آن‌ها از نوع دارایی‌های فکری بوده و یا در فرآیند کسب‌وکار خویش به مبادله دارایی‌های فکری با دیگران می‌پردازند.

این نوع قراردادها را در ادبیات حقوقی، قراردادهای مالکیت فکری نیز می‌نامند. این کتاب به عنوان یک راهنما، مجموعه‌ای استاندارد از قراردادهای مالکیت فکری را که شامل قراردادهای فروش و یا واگذاری، اعطای اجازه بهره‌برداری از دارایی فکری، انتقال فناوری، مشارکت در راه‌اندازی کسب‌وکار، حفظ محرمانگی (اسرار تجاری) عدم رقابت و فرانشیز می‌شود، در خود جای داده و سعی در ایجاد تعادل و توازن در منافع دو طرف این نوع از قراردادها دارد.

بدیهی است که با اتکا به اصل آزادی قراردادها و توجه به مؤلفه‌هایی چون اندازه بازار، سهم بازار، جایگاه رقابتی، توان چانه‌زنی و قدرت مذاکره هر یک از دو طرف قرارداد و مواردی از این دست می‌توان در چارچوب توافق و اراده دو طرف قرارداد آن‌ها را تعدیل کرد.