اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ضرورت آموزش ایمنی با هدف پیشگیری از حوادث ناشی از کار

شورای گفتگو یکشنبه 13/Tir/1400 13:37

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان در خصوص نحوه صدور صلاحیت ایمنی پیمانکاران حقیقی و حقوقی بیان‌داشت: برای پیمانکاران فعال و غیرفعال به ۲ شکل  "گواهینامه" و "معرفی نامه" تایید صلاحیت ایمنی از سوی اداره کل استان صادر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز یوسف شکاری در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی  با اشاره به اینکه گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی دارای اعتبار ۲ ساله هستند بیان‌داشت: معرفی نامه‌ها نیز برای شرکت‌های فاقد قراداد و صرفا به‌منظور شرکت در مناقصات و عقد قرارداد جهت پیمانکاران متقاضی صادر می‌شود.

 رئیس اداره بازرسی  کار استان خوزستان با بیان اینکه برای آخرین بار در سال ۱۳۶۹ قانون کار توسط مجلس شورای اسلامی بازبینی و مورد تصویب قرار گرفت افزود: تمامی آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به ایمنی کارگاه‌ها و نیروی کار، توسط شورای عالی حفاظت فنی کشور براساس مواد ۸۶ و ۹۱این قانون (قانون کار) تدوین و تصویب می‌گردد.

شکاری همچنین به امضاء نظام نامه ایمنی در واحدهای نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  توسط وزرای نفت (وزیر فعلی) و تعاون، کار و رفاه اجتماعی (وزیر سابق) در سال ۱۳۹۵ اشاره‌کرد و گفت: این نظامنامه توسط وزارت نفت به تمام ارکان این وزارتخانه از جمله شرکت‌های نفتی مستقر در استان خوزستان ابلاغ شده است.

رئیس اداره بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با تاکید بر اینکه یکی از بندهای این نظامنامه انجام آموزش‌های ایمنی کار از طریق مجاری قانونی است گفت: منظور از مجاری قانونی، بکارگیری از زیرساخت‌های آموزشی است که برابر بامصوبات شورای عالی حفاظت فنی و مقررات رسمی و حاکمیتی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم شده است.

شکاری با بیان اینکه طی سال های اخیر همکاری های متعددی با جامعه کارفرمایی و کارگری صورت  گرفته است گفت: نتیجه این همکاری ها صدور ۶۹۴ مورد گواهینامه صلاحیت ایمنی(با اعتبار ۲ ساله) جهت پیمانکاران فعال  در استان بوده و استان خوزستان جز استان‌های برتر کشور در این رابطه محسوب می‌گردد.

وی با بیان اینکه اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استناد ماده ۹۶ قانون کار وظایف مهمی را بر عهده داشته و گزارش بازرسان کار نیز به استناد ماده ۱۰۱ قانون کار در حکم گزارش ضابطین دادگستری در نظارت بر حُسن اجرای قانون کار و مقررات مربوطه در کارگاه‌های دارای نیروی مشمول قانون کار تلقی می‌شود.

رئیس اداره بازرسی کار خوزستان یادآورشد: رئیس وقت قوه قضاییه (آیت الله رئیسی) در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ دستورالعمل نحوه مقابله با ‌ترک وظایف قانونی مدیران را در ۱۲ ماده ابلاغ کرده که در ماده ۶ آن دستورالعمل، به وظایف بازرسان کار  به استناد ماده ۱۰۵ قانون کار برای جلوگیری از خطرات احتمالی در کارگاه‌ها و صیانت از نیروی کار کشور اشاره و تاکید شده است.

شکاری با تاکید بر ضرورت رعایت ماده ۹۱ قانون کار مبنی بر الزام کارفرمایان به‌منظور فراهم کردن شرایط آموزش نیرو کار و نظارت آنان بیان‌داشت: در صورتی که موضوع نظارت مورد بی توجهی قرار گیرد، حوادث ناشی از کار افزایش خواهد یافت و ما انتظار داریم که کارفرمایان کارگاه‌ها ، همکاری و تعامل خوبی را با مجموعه بازرسان کار در راستای ارتقا سطح ایمنی و کاهش خطرات و حوادث احتمالی ناشی از کار، در کارگاه‌ها داشته باشند.

رئیس بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان به تفاهم نامه ایمنی و آموزش بین این این اداره کل  و شرکت ملی حفاری ایران اشاره‌کرد و گفت: این تفاهم‌نامه در سال ۱۳۹۹ با شرکت ملی حفاری ایران منعقد و درصورت اجرایی شدن مصوبات آن، قطعا شاهد همکاری مطلوب و بی سابقه‌ای در زمینه موارد مربوط به مقررات قانون کار از جمله ارتقاء سطح ایمنی و آموزش‌های ایمنی در صنعت نفت و حفاری کشور خواهیم بود.

شکاری یادآورشد: براساس تاکیدات مدیرکل استان ، تلاش‌های جدی برای انعقاد تفاهمنامه ایمنی  با شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و فولاد در حال انجام است  که امیدواریم طی هفته‌های آینده و نهایی شدن آن به امضاء مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و مدیران این شرکت‌های بزرگ برسد.

وی همچنین به بخشنامه معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در خردادماه امسال مبنی بر ضرورت واگذاری پروژه های عمرانی به پیمانکار دارای گواهینامه صلاحیت ایمنی اشاره‌کرد و گفت: براساس مصوبه هیات محترم وزیران در دی ماه سال ۱۳۹۷ ، گواهینامه صلاحیت ایمنی جز لاینفک تمامی مناقصات در دستگاه‌های اجرایی کشور محسوب می‌شوند.

رئیس اداره بازرسی کار خوزستان بیان‌داشت: در ادامه این بخشنامه تاکید شده؛ ضروری است که تمامی کارفرمایان نسبت به اجرای تصویب نامه هیات وزیران (۱۵ دی ماه ۱۳۹۷) در رابطه با اخذ گواهی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاری صادر شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در انجام فرآیند واگذاری پروژه های عمرانی و ... به پیمانکاران دارای صلاحیت اهتمام ویژه داشته و این مهم را در اولویت ارزیابی پیمانکاران در نظر بگیرند.

شکاری به دغدغه مالی پیمانکاران از لحاظ پرداخت هزینه‌های مالی برگزاری دوره‌های آموزشی و همچنین آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری اشاره‌کرد و گفت: براساس این آیین نامه، کارفرمایان مکلف هستند که در هنگام عقد قرارداد هزینه‌های ایمنی را پیش بینی و در قرداد لحاظ و بر نحوه اجرای آن نظارت لازم را داشته باشند.