اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رییس مرکز توسعه حل اختلاف خوزستان: صلح و سازش اختلافات تجاری به بهبود محیط کسب و کار خوزستان منجر می‌شود

اتاق اهواز دوشنبه 21/Tir/1400 07:51

رییس مرکز توسعه حل اختلاف خوزستان با تاکید بر اینکه راهکار قوه قضاییه برای کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری‌ها، توسعه شعب تخصصی حل اختلاف است گفت: صلح و سازش در اختلافات تجاری به بهبود محیط کسب و کار استان منجر می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز علیرضا باوی در آیین بهره‌برداری از شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد:به همان اندازه که مراودات تجاری و اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، پیشگیری از بروز اختلافات بین فعالان بخش خصوصی نیز مهم است.

وی ادامه‌داد: قوه قضاییه به عنوان یکی از ارکان مهم در بهبود محیط کسب و کار از مشکلات و موانع پیشروی فعالیت‌های اقتصادی اطلاع دارد و برای رفع آنها در تلاش است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر اینکه توسعه فعالیت‌های تجاری مستلزم زیرساخت‌های نوین است گفت: دستگاه قضایی نیز اعتقاد دارد که انجام فعالیت‌های مناسب تجاری نیازمند ابزارهای لازم است و در مسیر تحقق این امر، همکاری لازم با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی را در دستور کار دارد.

باوی ادامه داد: در تمام دنیا، جایگزین‌های قضایی، کاربرد گستره و ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و چنین رویکردی باعث ایجاد یک نظام قضایی مطلوب در جوامع مختلف خواهد شد.

وی تشکیل شعب تخصصی شورای حل اختلاف را راهبرد قوه قضاییه در بهبود شاخص‌های رسیدگی به اختلافات دانست و گفت: سیاست کلی دستگاه قضایی حول محور سه امر پیشگیری، حل اختلاف و سپس رسیدگی در محاکم است.

وی اضافه‌کرد: مهمترین رویکرد جایگزین‌های قضایی در جمهوری اسلامی "داوری"، "میانجیگری" و "حل اختلافات تخصصی" است.

باوی، در خصوص فعالیت شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق بازرگانی اهواز گفت: به کارگیری افراد با تجربه در این شعبه می‌تواند از نگاه تخصصی به اختلافات پیش آمده در بین فعالان بخش خصوصی رسیدگی کند.

وی به سابقه فعالیت مرکز داوری اتاق بازرگانی اهواز و عملکرد آن در راستای رفع اختلافات بین تجار اشاره‌کرد و افزود: با فعالیت شعبه تخصصی شورای حل اختلاف پارلمان بخش خصوصی، رسیدگی به اختلافات فعالان اقتصادی در قالب ساختاری کاربردی‌تر انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، استان خوزستان دارای شعب تخصصی شورای اختلاف در حوزه اصحاب رسانه، نظام مهندسی کشاورزی، نظام مهندسی ساختمان و اصناف است.