اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پیام رئیس اتاق بازرگانی اهواز به مناسبت روز جهانی صنایع دستی

اتاق اهواز دوشنبه 21/Khordad/1403 10:06

 

 هنرهای دستی قدمتی طولانی در تاریخچه زندگی بشر دارد. انسانها از دیرباز بدنبال آن بودند تا از مواد اولیه پیرامون خود اقدام به تامین وسایل و تجهیزات مورد نظر خود بکنند.

ذهن جستجوگر و زیباپسندِ انسان به مرور زمان ابتکار و خلاقیت های خود را برخی تولیدات درآمیخت و در اوج سادگی آثار زیبایی را خلق نمود. این اتفاق نظر در عرصه ی بین المللی وجود دارد که ابزار و ادوات مورد استفاده در صنایع دستی از نوع ساده و سنتی هستند. همچنین این باور وجود دارد که ارزش افزوده ی موجود در این حوزه به نسبت سایر صنایع بسیار بالاتر است اما این افزایش لزوماً به معنای حالِ بسیار خوبِ عزیزان ما در این بخش مهم اقتصادی - اشتغالی نیست و آنها نیز به پشتیبانی و حمایت های مستمر بویژه در بازاریابی برای محصولات تولید شده شان نیاز دارند.

محصولات آن عزیزان که بعضاً در حد آثار نفیس هنری بشمار می روند، بهترین سفیر جهت معرفی فرهنگ و هنر ایران زمین هستند. فارغ از هرگونه اغراق می توان گفت که ایران یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هنرهای دستی است لذا صنایع باید مورد توجه جدی و حمایت مداوم قرار بگیرند. اما خوزستان که ثقل اقتصاد و منابع کشور در آن قرار دارد و در همه ی زمینه های نفتی، گازی، فولادی، پتروشیمی، نیشکر، گندم، خرما و موارد بسیار دیگر، حرفهای بسیار برای گفتن دارد، در ارتباط با صنایع دستی نیز استانی مطرح است. بنده با اطمینان عرض می کنم که خلاقیت و علاقه کافی نزد جوانان ما جهت ورود به حوزه ی صنایع دستی وجود دارد.

البته این استعدادها به حمایتهایی از قبیل آموزشهای کاربردی، مساعدت در ایجاد و راه اندازی کارگاه، کمک در فروش محصولات برای چندسال اول فعالیت نیاز دارد. این سخن به معنای نادیده انگاشتن فعالیتهای صورت گرفته نیست اما با توجه به قابلیتهای فراوان استان خوزستان و حجم بالای نرخ بیکاری در آن قطعا منجر به افزایش سطح انتظارات در این زمینه می شود. بنده به نمایندگی از اتاق بازرگانی اهواز و همه ی فعالان اقتصادی استان خوزستان، روز جهانی صنایع دستی را به هنرمندان خوزستانی فعال در این عرصه بویژه قالیبافان عزیز که سهمی در مناسبت این روز دارند تبریک می گویم و درخشش آثارشان در دو بعد ملی و بین المللی را تمنا می کنم.

محمد جواد امانی

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی اهواز