اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

خوزستان از ظرفیت‌های خوبی برای توسعه مبادلات تجاری ایران با قاره آفریقا برخوردار است

اتاق اهواز شنبه 06/Mordad/1403 08:52

مشاور امور بازرگانی اتاق مشترک ایران و آفریقا در  همایش راهکارهای توسعه تجارت ایران و آفریقا با رویکرد به ظرفیت‌های خوزستان با بیان اینکه خوزستان دومین استان بعد از تهران در تولید ناخالص ملی است اظهارکرد: این استان می‌تواند در کشورهای آفریقایی فعالیت‌های تجاری بسیار خوبی به دلیل ارتباط پررنگ سیاسی ایران و آفریقا داشته باشد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز محمد علی پور دلجو با اشاره به فرصت‌های سرمایه گذاری در قاره آفریقا افزود: از ۲۰ فلز ارزشمند دنیا ۱۷ فلز در این قاره وجود دارد و رشد اقتصادی بالای پنج درصد از جمله مزیت‌های اقتصادی و تجاری این قاره است.

وی گفت: آفریقای جنوبی یک کشور صنعتی است و فعالان اقتصادی خوزستان می‌تواند در حوزه نفت و پتروشیمی سرمایه‌گذاری و تجارت کند.

پور دلجو قاره آفریقا را هدفی امن و راهبردی برای واردات برخی مواد اولیه صنعت فولاد کشور و استان عنوان کرد و افزود: همچنین این قاره هدف مناسبی برای واردات چوب به کشور است و خوزستان با داشتن صنایع بزرگ تبدیلی چوب می‌تواند بدون هیچ مشکل و یا نگرانی از این قاره چوب وارد کند.

بنابه این گزارش ، پیش از این نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز اشاره کرد به دلیل نزدیکی‌ فرهنگی و دینی ایران و برخی از کشورهای آفریقایی، این بازار باید مورد توجه قرار گیرد؛ طبق آخرین آمار ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲، ارزش صادرات ایران به کشورهای آفریقایی معادل ۶۲۰ میلیون دلار بوده است.

قاره آفریقا بعد از آسیا، دومین قاره بزرگ و دومین قاره پرجمعیت جهان و سرشار از فرصت‌‍های اقتصادی و تجاری است، سهم ایران از این بازاریکهزار میلیارد دلاری، کمتر از یک و نیم میلیارد دلار است.