اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

پیام رئیس اتاق بازرگانی اهواز به مناسبت روز کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای

اتاق اهواز شنبه 06/Mordad/1403 09:43

یکی از عوامل اصلی توسعه نیافتگی بسیاری از کشورها اتکا به بعد نظری دانشها و غفلت از جنبه عملی و مهارتی آن است.
بدون تردید ایجاد زمینه های موردنیاز برای توسعه ی آموزشهای فنی و حرفه ای و مهارت‌آموزی داوطلبان و در نتیجه اماده سازی مستمر نیروهای متخصص برای تامین نیازهای بازار و ایجاد اشتغال پایدار از اهداف مهم نظام آموزشی تحول محور بوده که پیاده سازی چنین نظامی به توجه ویژه و سرمایه گذاری هدفمند و مستمر نیاز دارد.
وضع ما در زمینه فراگرفتن اموزشها و مهارتهای فنی و حرفه ای باید به درجه ای از ارتقای کیفی برسد که یک کارآموز پس از پایان دوره های فنی، حرفه ای و مهارتی خود بتواند شغل و حرفه ی مورد نظر را راه اندازی بکند و در طول مسیر تا زمان استحکام و ایستادن بر روی پاهای خود، از حمایت های مختلف از جمله حمایتهای مالی بهره مند بشود لذا بی معنا خواهد بود اگر نیروی انسانی با امیدواری و صرف وقت و هزینه بسیار، مهارت و حرفه ی مورد حرفه و مهارت موردِ علاقه ی خود را بخوبی و با شوق و ذوق فرا بگیرد اما قادر به تبلور عملی آن در بازار کار نباشد.
امروزه به کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفه ای در بسیاری از کشورهای در حال توسعه بعنوان موتور محرکه رشد اقتصادی و اشتغال پایدار نگاه می شود و برای این امر سرمایه گذاریهای سنگین صورت می پذیرد بنابراین اگر بدنبال رشد و توسعه اقتصادی باشیم باید محورِ حرکت و سیاستهای نظام اموزشی خود را به سمت ترویج گسترده ی مهارتهای فنی و حرفه ای (مورد نیاز جامعه و بازار کار) تغییر جهت دهیم.
اتاق بازرگانی ایران و شهرستان با درک اهمیت کارآفرینی و توسعه ی مهارتهای فنی و حرفه ای، یکی از کمسیونهای تخصصی خود را به این امر اختصاص داده و همواره بر لزوم حمایت از کارآفرینان و مهارت جویان تاکید کرده و می کند.
ما در اتاق بازرگانی اهواز نیز در همین راستا گام برداشته و ضمن تقدیر از زحمات متولیان این حوزه، انتظار داریم که مفهوم فراگیری مهارتهای عملی بعنوان یک شغل قابل اتکا، بیش از گذشته مورد توجه دستگاهها بویژه سازمان فنی و حرفه ای قرار بگیرد.
اینجانب به نمایندگی از مجموعه ی اتاق بازرگانی اهواز، این روز را به مخاطبان آن تبریک می گویم و آمادگی این اتاق جهت توسعه همکاری های مشترک با سازمان مزبور را اعلام می نمایم.
محمدجواد امانی
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز