اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

بافت نخستین فرش دیجیتال و هوشمند در تبریز

اقتصادی جمعه 25/Tir/1400 11:50

نخستین فرش هوشمند و دیجیتالی دنیا با موضوع اطلس المپیک توسط هنرمندان قالیباف تبریزی بافته شد.

بافت نخستین فرش دیجیتال و هوشمند در تبریز
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  خبرگزاری فارس فرش دیجیتالی اطلس المپیک برای نخستین توسط هنرمندان قالیباف تبریزی در ابعاد ۲۳۰ در ۱۷۰ سانتی‌متر با رج شمار ۵۵ توسط هشت استادکار به صورت دو شیفت در ۶ ماه بافته شده است.

به گفته آرامش که کار طراحی این فرش هوشمند را بر عهده داشته، در اولین اثر هنری ورزشی دیجیتال دنیا حدود ۳۳۰ موضوع با محتوای غنی در بستر اینترنت کار شده که از این موضوعات ۵۰ مورد مربوط به رشته‌های ورزشی المپیکی و سال ورود آنها به بازی‌های المپیک و تعداد مدال‌های هر رشته است.

علاوه بر این تاریخچه ۲۸ دوره المپیک نیز با جزئیاتی چون تاریخ افتتاحیه و اختتامیه، رخدادهای منحصر به‌فرد و قهرمانی‌های هر رشته نیز در این فرش هوشمند کار شده است.

از دیگر خلاقیت‌های بکار رفته در طراحی و بافت این فرش، بافت پرچم کشورهای حاضر در رقابت‌های المپیک توکیو است که بر روی ۲ ماهی در ۲ طرف فرش نقش بسته‌اند که این ماهی‌ها از نمادهای کشور ژاپن و نشانه صلح و دوستی هستند.

فرشیدی، برنامه‌نویس فرش هوشمند المپیک نیز در مورد نحوه استفاده از محتوای دیجیتال طراحی شده در این اثر گفت: کاربر می تواند در صورت دسترسی مستقیم به فرش از اسکن بخش‌های مختلف توسط گوشی همراه و در غیر این صورت با لمس هر یک از این بخش‌ها در فضای اینترنت به محتوای هر یک از موضوعات دسترسی داشته باشد.

فرش اطلس المپیک بافته شده در تبریز که ۲۵۰ رنگ طبیعی و شیمیایی در آن استفاده شده، دارای ۲ ویژگی است که برای اولین بار در چنین آثاری وجود دارد، نخستین ویژگی مربوط به بافت نخستین اثر هنری ورزشی هوشمند از این دست در دنیاست و دیگری اینکه بر اساس اعلام طراح این اثر، نخستین فرش اطلس هوشمند و دیجیتال دنیا به‌زودی در سایت‌های ان اف تی (NFT) به حراج گذاشته خواهد شد که مخصوص خراج آثار هنری دیجیتال هستند.