اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

رئیس اتاق بازرگانی اهواز: فعالیت انجمن خرما در خوزستان به کاهش چالش‌های تولید و صادرات کمک می‌کند

اتاق اهواز سه شنبه 29/Tir/1400 08:29

رئیس اتاق بازرگانی اهوازبا تاکید بر اینکه فعالیت مجدد انجمن خرما در استان می‌تواند از چالش های مختلف در زمینه تولید و صادرات این محصول استراتژی کم کند گفت: انتخابات اعضای هیات مدیره این انجمن یکشنبه سوم مردادماه امسال برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری روز دوشنبه در حاشیه نشست بررسی اساسنامه انجمن خرما استان خوزستان در سرسرای اتاق بازرگانی اهواز اظهار داشت: محصول خرما از اهمیت بسیار زیادی در بخش کشاورزی و همچنین صادرات غیرنفتی کشور برخوردار است.

وی ادامه‌ داد: خوزستان به عنوان یکی از ۶ استان اصلی کشور در زمینه صادرات این محصول فعالیت چشمگیری دارد؛ اما این درحالی است که حوزه تولید و همچنین صادرات این محصول از چالش‌های بسیار زیادی برخوردار است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با تاکید بر اینکه خرما به عنوان یک محصول صادراتی هرساله ارز آوری قابل توجهی برای کشور دارد افزود: طی سال‌های گذشته، فعالیت انجمن خرما در استان خوزستان به‌‎دلیل برخی مشکلات متوقف شده بود.

عموری تصریح‌کرد: همزمان با تشدید مشکلات حوزه خرما در استان، لازم بود که این انجمن نیز مجددا احیا و در راستای پیگیری مطالبات فعالان این بخش برنامه‌ریزی و اقدامات کاربردی را آغاز کند.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان خوزستان یادآورشد: بیش از ۴۱ هزار هکتار نخلستان در استان خوزستان وجود دارد که به‌دلیل مشکلات مختلف بخصوص در زمینه حقابه و همچنین در دسترس نبود نهاده‌های مورد نیاز با قیمت مناسب، تولید محصول خرما در خوزستان را تضعیف کرده است.

وی ادامه‌داد: کشاورزان از توان مالی لازم برای تامین هزینه‌های مربوط به نخلستان‌ها برخوردار نیستند و این درحالی است که در صورت فعالیت انجمن خرما، مطالبات بخش تولید از طریق دستگاه‌ها و مراجع مربوطه با جدیت بیشتری مورد پیگیری قرار می‌گرفت تا در نهایت مشکلات موجود از طریق اختصاص یارانه‌های مورد نیاز کمتر شوند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: در حال حاضر یکی از مهمترین بحران‌های جدی خرما در استان خوزستان، بروز پدیده آفات چوبخوار است که باید با کمک و حمایت های دولتی، امکان مقابله با این آفت در استان با جدیت مورد پیگیری قرار گیرد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با اشاره به افزایش هزینه آب بهای ویژه نخلستان‌های استان، عنوان‌کرد: در شرایطی که استان خوزستان با معضل خشکسالی و کم آبی روبرو است، سازمان آب وبرق خوزستان آب بهای نخلستان‌های استان را بر اساس ترسالی محاسبه کرده است.

وی بیان‌داشت: دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برای اصلاح نحوه محاسبه آب بهاء نخلستان‌ها، تلاش‌های جدی را آغاز کرده است؛ اما درصورت فعالیت انجمن خرما در استان، این پیگیری‌ها با جدیت بیشتری انجام خواهد شد.

عموری با اشاره به اینکه استان خوزستان در آستانه برداشت محصول خرما قرار دارد گفت: این درحالی است که همچنان از محصول خریداری شده توسط انجمن خشکبار از کشاورزان طی سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار تن خرما در انبارها وجود دارد و برای این میزان محصول متقاضی یافت نشده است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان تصریح کرد: علاوه بر این فعالان حوزه فرآوری و بسته بندی خرما نیز به عنوان متولیان خرید توافقی محصول خرما، با نرخ‌گذاری صورت گرفته ویژه این محصول چالش هایی دارند که از دولت درخواست اختصاص یارانه را دارند.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز یادآورشد: انتظار می‌رود با همکاری بین بخشی که بین سه اتاق بازرگانی اهواز، آبادان و خرمشهر صورت می‌گیرد، انتخابات انجمن خرما در روز سوم مردادماه با استقبال اعضا برگزار و با استفاده از ظرفیت‌های موجود این انجمن نسبت به رفع و همچنین کاهش مشکلات پیشروی این حوزه اقدام می شود.