اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر ابلاغ شد

اجتماعی سه شنبه 19/Mordad/1400 10:47


دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در سال ۱۴۰۰ با هدف تعادل بخشی میان حفظ سلامت شهروندان و برگزاری ایام سوگواری ابلاغ شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز  به نقل از اتاق اصناف ایران، دستورالعمل ضوابط برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در شرایط کرونا در سال ۱۴۰۰ با هدف تعادل بخشی میان حفظ سلامت شهروندان و برگزاری ایام سوگواری سید سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) از سوی دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا ابلاغ شد.

برخی از ضوابط اجرا در شهرها با توجه به روند بیماری به شرح ذیل است:

– مراسم عزاداری فارغ از وضعیت‌های چهارگانه تعیین شده (قرمز، نارنجی، زرد و آبی) در تمامی شهرها و استان‌ها در فضای باز با یک سوم ظرفیت فضای بسته با ارتفاع ۶ متر و یک چهارم ظرفیت مکان برگزار می‌شود.

– رعایت کاهش ساعت برگزاری مراسم (حداکثر ۲ ساعت)

– ممنوعیت دسته روی به صورت محلی انجام و جابجایی شهر به شهر، استان به استان و …

– استفاده از طبل، سنج و وسایل مشابه در برگزاری مراسم با اولویت شخصی بودن در غیر این صورت با انجام گندزدایی قبل از استفاده شخص بعدی منعی ندارد. بدیهی است مراسم سینه زنی و زنجیر زنی در محل مراسم بدون جابجایی مجاز است.

– ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مراسم عزاداری

– استفاده از ماسک به صورت مستمر

– همچنین در این دستورالعمل برگزاری مراسم‌‎های خاص در برخی از استان‌ها (نظیر یوم‌العباس در زنجان، نخل‌گردانی در یزد، تشت‌گذاری در اردبیل، شیرخوارگان، قالیشوران در اصفهان و …) به دلیل تجمع، تراکم و جابجایی و همچنین ضرورت پیشگیری از شیوع و سرایت بیماری، ممنوع خواهد بود.

– حضور هیات‌ها در اماکن مقدس حرم‌رضوی، حرم حضرت معصومه سلام علیها، حرم عبدالعظیم حسنی، شاهچراغ، امام‌زاده صالح و … جهت برگزاری مراسم ممنوع است و مدیریت تولیت‌ها نسبت به برگزاری مراسم در اماکن و فضای باز با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، اجرای پروتکل‌های بهداشتی در چارچوب ضوابط کلی فوق الذکر اقدام می‌کنند.

همچنین ضوابطی جهت توزیع نذورات اعلام شده است که از این قرارند:

– ممنوعیت هرگونه پذیرائی در جریان برگزاری مراسم عزاداری

– نذورات برابر نکات مندرج در دستورالعمل بهداشتی مرتبط صرفاً در قالب موادغذایی خشک و یا خام توزیع شود.

– برپایی هر نوع ایستگاهای صلواتی توزیع نذورات و چای (موکب ها خیمه ها چادر و…) در تمامی استانها و شهرستانها ممنوع است.

– سازمان تبلیغات اسلامی و ستادهای استانی دست‌اندرکاران امر را نسبت به این موضوع توجیه نموده و اطلاع رسانی لازم را معمول دارد.

– نذورات خاصی که امکان تغییر نذر به دلیل مسائل شرعی وجود ندارد با نظارت کارشناسان بهداشتی طبخ و بسته بندی می‌شود. توزیع این نذورات می بایست در سایر اماکن انجام تا از تشکیل تجمع صف و تراکم جمعیت خودداری گردد.

– به جای ایستگاهای صلواتی موکب های سلامت برپا می‌شود