اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

وجود خرمای کافی برای ایام محرم/ عرضه مستقیم خرما در میادین تره‌بار به‌منظور حذف دلالان

اقتصادی جمعه 22/Mordad/1400 10:32

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: خرما به‌اندازه کافی برای ایام سوگواری موجود است و حتی در خیلی از استان‌های جنوبی به‌عنوان خرمای پیش رس شروع به برداشت محصول کرده‌اند و به‌اندازه کافی برای تأمین ایام ماه محرم موجودی داریم.
محسن رشید فرخی در گفت‌وگو با میزان، درباره وضعیت عرضه، ساماندهی و کنترل بازار خرما در ایام ماه محرم گفت: خرما به‌اندازه کافی برای ایام سوگواری موجود است و حتی در خیلی از استان‌های جنوبی به‌عنوان خرمای پیش‌رس شروع به برداشت محصول کرده‌اند و به‌اندازه کافی برای تأمین ایام ماه محرم موجودی داریم.
 
رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: در بحث خرما، مشکلی وجود ندارد و طی این سه سال خرما به‌اندازه کافی در دسترس بوده و خرما تنها کالایی بوده که قیمت آن ظرف این سه سال تغییر آن‌چنانی نداشته است. برخلاف تورم جاری  در مملکت و افزایش نهاده‌های کشاورزی قیمت خرما بدون تغییر بوده و این مسئله انگیزه را از تولیدکننده می‌گیرد، زیرا برای تولیدکننده منطقی نیست.

رشید فرخی بیان کرد: در بازار بیش از ۱۵ رقم خرما از ۱۰ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان موجود است.

وی افزود: انجمن ملی خرما همکاری‌های لازم را طبق اساسنامه که برای این انجمن تفهیم شده است، دارد و باید مشاور تمام وزارتخانه و تمام دستگاه‌های دست‌اندرکار باشد مثل اتاق بازرگانی که مشاور سه قوه است.
 
رشید فرخی در خصوص اینکه آیا راهکاری برای حذف دلال و ارائه مستقیم خرما به مصرف‌کننده وجود دارد گفت: باید این مسئله وجود دلال‌ها به‌صورت ریشه‌ای حل شود تا اقتصاد کشور پایدار باشد و مؤلفه‌های اقتصادی نیز رعایت شود. دلالی در همه جای کشور به‌صورت واسطه‌گری وجود دارد و دلالان سرمایه‌های سرگردان هستند.

رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: وقتی‌که اقتصاد بر اساس عرضه و تقاضا باشد دیگر دلالی به وجود نمی‌آید و حتی دیگر احتیاجی به سیستم تنظیم بازار هم نیست و احتکار و رانت نیز در بازار از بین می‌رود.

وی اظهار کرد: با سیستم تنظیم بازار و میادین شهرداری و تره‌بار همکاری کرده‌ایم  تا بحث عرضه مستقیم را راه‌اندازی کنیم حتی در ماه مبارک رمضان که تقاضا بیشتر از ایام ماه محرم است عرضه مستقیم صورت گرفته و در بحث تولید هم اعلام آمادگی کرده‌ایم و طی این دو سال مشکلی در عرضه وجود نداشته، زیرا مشورت‌های لازم در این خصوص با انجمن ملی خرما صورت گرفته است.