اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

از کابینه اقتصادی سیزدهم چه می‌دانید؟

اتاق ایران شنبه 23/Mordad/1400 09:05

پس از یک هفته انتظار، چهارشنبه گذشته بالاخره لیست وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس رسید. اما دولتی که قرار است با کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی و تورم 44 درصدی در کنار تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی کار خودش را آغاز کند چه ترکیب اقتصادی را کنار هم نشانده است؟

ابراهیم رئیسی همچنین با انتصاب مسعود میرکاظمی به ریاست سازمان برنامه و بودجه و 8 وزیر مرتبط با حوزه‌های اقتصادی از تیم اقتصادی خودش رونمایی کرد. بدنه اصلی کابینه اقتصادی رئیسی را چهره‌ها و نیروهای حاضر در دولت محمود احمدی نژاد تشکیل می‌دهند. چه آنکه از میان 9 چهره اقتصادی در کابینه سیزدهم، سه وزیر احمدی ‌ژاد و چهار معاون وزیر در دولت‎های نهم و دهم حضور دارند.

به علاوه در حالی که میانگین سنی کل کابینه پیشنهادی سیدابراهیم رئیسی در عدد 52 ایستاده است، میانگین سنی کابینه اقتصادی او 49 سال است. عبدالملکی با 40 سال سن و میرکاظمی با 61 سال سن به ترتیب جوانترین  و مسن ترین اعضای تیم اقتصادی او هستند.

اگرچه مجلس قرار است از حدود 10 روز بعد جلسات رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم را برگزار کند اما با توجه به همسویی بالای مجلس و دولت، ترکیب حاضر را باید ترکیب نهایی تیم اقتصادی رئیسی در نظر گرفت.

در ادامه سوابق اجمالی وزرای پیشنهادی و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم آمده است:

سیداحسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد و دارایی

وزیر پیشنهادی اقتصاد، جوان و متولد سال 59 در شهر گرگان است. او دانش آموخته رشته معارف اسلامی اقتصاد از دانشگاه امام صادق است و در سال 84 از پایان نامه کارشناسی ارشد خود با موضوع محاسبه شاخص رقابت پذیری اقتصاد ایران دفاع کرده و دکترای اقتصاد خود را از دانشاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دریافت کرده است. موضوع رساله دکترای او شاخص ترکیبی عدالت اقتصادی بوده است. او از سال 92 تا 97 مدیرکل اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس و از سال 93 هم عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بوده است. خاندوزی در حال حاضر نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده تهران است. او نویسنده کتاب‌های "مدینه عادله"، "درس‌های آخرین موج خصوصی‌سازی" و "شاخصی برای عدالت" نیز هست.

حجت الله عبدالملکی وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی

عبدالملکی متولد سال 60 در شهرری است. او دانش آموخته دکترای اقتصاد در دانشگاه اصفهان بوده و پیش ازاین با حکم رهبری عضو هیات امنای کمیته امداد امام خمینی و معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد بوده است. عبدالملکی همچنین سابقه ریاست کارگروه انتشار اوراق قرض الحسنه کمیته امداد را در کارنامه خود داشته و عضو هیات مدیره صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر نیز بوده است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی متولد سال 51 در کاشان است. او دکترای آبخیزداری با گرایش هیدرولوژی از دانشگاه دولتی مسکو دارد و در حال حاضر در مجلس یازدهم رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی است. ساداتی‌نژاد در دولت دهم معاون پارلمانی وزیر علوم بوده و ریاست دانشگاه کاشان، معاونت اداری و مالی دانشگاه تهران، و دبیری کمیسیون کشاورزی شورای علوم، تحقیقات و فناوری کشور را در کارنامه دارد.

 عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

زارع‌پور متولد سال 59 در اسلام‌آباد غرب است. او مدرک مهندسی نرم افزار خود را از دانشگاه رازی کرمانشاه دریافت کرده و عنوان پایان‌نامه‌اش در این مقطع «طراحی و پیاده‌سازی دایره‌المعارف تحت وب استان کرمانشاه» بوده است. او فوق لیسانس خود را در رشته مهندسی کامپیوتر، گرایش امنیت شبکه از دانشگاه صنعتی شریف و بعد از دفاع از پایان‌نامه‌اش با موضوع «طراحی یک سیستم تشخیص نفوذ برای شبکه‌های ویژه سیار» دریافت کرده است. زارع‌پور دکترای خود را در علوم کامپیوتر از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا در سال ۱۳۹۴ گرفته و عنوان پایان نامه دکترای‌‌اش طراحی پروتکل‌های کارآمد برای نانوشبکه‌های حسگر بی‌سیم بوده است. زارع پور از سال 96 عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت است. او که در حال حاضر رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه است سابقه ریاست مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و مشاور وزیر ارتباطات، وزیر بهداشت، معاونت علمی و فناوری در دولت‌های نهم و دهم را در کارنامه خود دارد.  

 رستم قاسمی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رستم قاسمی متولد سال 43 در شهر لامرد است و کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه امیرکبیر دارد. او عضو هیات علمی دانشگاه جامع امام حمسین است. قاسمی که از جمله نظامیانی بود که در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم کاندیدا شد، فرماندهی مهندسی نیروی دریایی سپاه و فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا را در کارنامه خود دارد. او در دولت دهم وزیر نفت بود و عضویت در هیات مدیره سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مدیرعاملی شرکت قطارهای شهری کشور، عضویت در اتاق ایران، عضویت در هیات عامل بانک مرکزی، و عضویت هیات عامل صندوق توسعه ملی نیز در کارنامه او دیده می‌شود.

سیدرضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت

فاطمی امین متولد سال 53 در شاهرود است. او مدرک مهندسی الکترونیک از دانشگاه فردوسی مشهد دارد و در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی درس خوانده است. فاطمی امین در حال حاضر در مرحله اخذ دانشنامه دکترای مدیریت راهبردی دانش است. او در دولت دهم معاون برنامه ریزی، توسعه و فناوری وزارت صنایع و معادن و عضو عیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، مشاور وزیر و رئیس ستاد تحول صنایع و معادن بوده است.

 جواد اوجی وزیر پیشنهادی نفت

وزیر پیشنهادی نفت متولد سال 45 در شیراز و دانش آموخته رشته مهندسی نفت از دانشگاه صنعت نفت است. او در دولت دهم معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز بوده است. اوجی رئیس هیات مدیره نظارت بر تولید و پالایشگاه‌های گازی، مدیرعامل و نائب رئیس هیات مدیره شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی، رئیس هیات مدیره شرکت مهندسی توسعه گاز ایران بوده است.

علی اکبر محرابیان وزیر پیشنهادی نیرو

محرابیان متولد سال 48 در خوانسار و دانش آموخته مهندسی عمران از دانشگاه علم و صنعت است. او فوق لیسانس خودش را در رشانه اقتصاد از دانشگاه تهران گرفته و در حال حاضر هم دانشجوی دکترای اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات است.  محرابیان در دولت‌های نهم و دهم وزیر صنایع و معادن بوده است. به علاوه او در دولت محمود احمدی‌نژاد دستیار ویژه رئیس جمهور و مجری طرح مهر ماندگار بوده و سابقه ریاست ستاد تبصره 13مجری نوسازی ناوگان خودرویی کشور را در آن دولت در کارنامه خود دارد.  

 مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه

میرکاظمی متولد سال 39 در اردستان است. او فوق لیسانس مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت و دکترای این رشته از دانشگاه تربیت مدرس دارد. میرکاظمی وزیر بازرگانی دولت نهم و وزیر نفت در دولت دهم بوده و در مجلس نهم هم سابقه نمایندگی دارد.  او پیش از حضورش در دولت نهم از سال 76، مدیرعامل فروشگاه اتکا بود.