اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تورم ام‌المصائب اقتصاد کشور است / برنامه دولت رئیسی برای نصف کردن تورم طی ۲ سال آینده

اقتصادی سه شنبه 26/Mordad/1400 12:49


وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت با بیان این که تورم ام‌المصائب اقتصاد کشور است گفت: تورم چیزی نیست که با تمرکز شش ماهه بتوان آن را حل کرد از این رو برنامه دولت این است که در دو سال اول تورم را به نصف برساند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  خبرگزاری تسنیم، سید رضا فاطمی‌امین با بیان این که سه برنامه تا پایان امسال اجرا خواهیم کرد که اصلی‌ترین آن افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال است گفت: فهرست محصولات و کشور‌ها برای افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات در نیمه دوم امسال آماده شده که البته نیاز به مشورت بیشتر دارد و ما هم در وزارت صمت تسهیل‌گری در این باره انجام خواهیم داد که از جمله آن رفع موانع بازگشت مبالغ دریافتی ارزش افزوده به صادرکنندگان است.

وی اضافه کرد: همچنین بنا داریم واردات در برابر صادرات و تهاتر در این حوزه را تسهیل کنیم و موانع موجود در آن را رفع کنیم ضمن این که معتقدیم کار اصلی را فعالان تولیدی و اقتصادی انجام می‌دهند.

فاطمی‌امین گفت: افزایش صادرات در کار مشترک میان وزارت صمت و بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی انجام می‌شود که این موضوع از جهت تعادل‌بخشی به بازار ارز و پیش برندگی تولید داخل موثر خواهد بود.

وزیر پیشنهادی صمت، تورم را موضوعی مزمن و ام‌المصائب اقتصاد کشور برشمرد و افزود: تورم چیزی نیست که با تمرکز شش ماهه بتوان آن را حل کرد از این رو برنامه دولت این است که در دو سال اول تورم را به نصف برساند، اما برای امسال برنامه دولت کند کردن تورم است به نحوی که در برخی اقلام این اقدامات موثر باشد.

فاطمی‌امین گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما در این باره، تکمیل سامانه جامع تجارت است، زیرا اگر بتوانیم جریان کالایی را رصد کنیم این که چه کالایی وارد می‌شود و چه کالایی کجا تولید و انبار می‌شود می‌تواند در اعمال ضوابط قیمت‌ها بسیار موثر باشد ما هم اکنون ضوابطی برای قیمت‌گذاری داریم به نحوی که نظام توزیع قابل کنترل باشد، اما از آن جا که امکان اعمال این ضوابط را نداریم قیمت‌ها از دست ما درمی‌رود.

وی افزود: برنامه ما در کوتاه مدت این است که سامانه جامع تجارت تا پایان سال به حد قابل قبولی برسد و در برخی اقلام اصلی مانند مواد اولیه و مواد پایه که در قیمت اثرگذار هستند اقداماتی را با بورس کالا انجام دهیم و تلاش کنیم این مواد اولیه و پایه واحد‌های تولیدی به موقع تامین شود از طرفی برنامه ویژه‌ای برای تداوم تولید داریم تا به قدر نیاز، تولید افزایش یابد.

فاطمی‌امین ادامه داد: اصلاح فرآیند‌های اعطای مجوز‌ها هم می‌تواند در روان شدن تولید موثر باشد که در این باره برنامه‌های اجرایی آماده کرده‌ایم ضمن این که کاهش قیمت ارز هم از طریق افزایش صادرات پیگیری می‌شود.

وی با بیان این که مشکلات حاد در نظام قیمت‌گذاری باعث شده سیاست‌ها در بخش‌های مختلف یک زنجیره متفاوت باشد گفت: این تفاوت سیاست‌ها موجب شده در جا‌هایی از زنجیره فشار و درجا‌هایی دیگر انبساط بیش از حد ایجاد شود از این رو باید به سمتی برویم که ضوابط قیمت‌گذاری، اجرایی شود نه این که دولت فقط قیمت‌گذاری دستوری انجام دهد، زیرا تعادل قیمت‌ها وقتی از یک حد خارج شود هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده متضرر می‌شوند.

وزیر پیشنهادی صمت گفت: می‌توانیم نظام قیمت‌گذاری را به گونه‌ای تنظیم کنیم که هم عوامل تولید در طول زنجیره سهم عادلانه‌ای داشته باشند و هم از مصرف کننده حمایت شود.

فاطمی‌امین در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات پیش روی صادرات به افغانستان با شرایط کنونی افزود: صادرات به افغانستان آن قدری نیست که شرایط کنونی آن را دچار چالش کند ما هم در برنامه ریزی صادراتی بیش از 50 کشور را در چهار گروه از جمله گروه کشور‌های همسایه و گروه کشور‌های منطقه‌ای دسته بندی کرده‌ایم تا سیاست افزایش صادرات محقق شود.

وی اضافه کرد: در این سیاست کشور‌های هدف را تحلیل و بررسی کردیم این که چه کالایی به کدام کشور صادر شود و از چه کشوری کالا وارد کنیم پیشنهاد‌ها دراین باره آماده شده و در اختیار اتاق بازرگانی قرار گرفته است البته باید بیشتر کار کنیم تا این پیشنهاد‌ها نهایی شود و اگر از مجلس رای اعتماد بگیرم به فوریت این کار را آغاز خواهم کرد.

فاطمی‌امین اصلاح ساختار تولید و تجارت، توجه به اقتصاد دیجیتال و شرکت‌های دانش بنیان و تمرکز بیشتر بر ارزآوری صادرات غیر نفتی را از راهبرد‌های خود در وزارت صنعت، معدن و تجارت بیان کرد.