اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

چالش‌های پیش روی تجارت خارجی چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۱

اقتصادی سه شنبه 26/Mordad/1400 12:53

رایزن بازرگانی ایران در چین با اشاره به چالش‌های پیش روی تجارت خارجی چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ گفت: هر چند تجارت خارجی چین در هفت ماه نخست سال جاری میلادی روند صعودی خود را حفظ کرده، اما مقایسه ماهانه حکایت از کاهش ۰.۸ درصدی تجارت دارد.
به گزارش روابط‌ عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  سازمان توسعه تجارت ایران، عبدالحمید عادلی بیان داشت: بر اساس آمار گمرک چین، حجم تجارت این کشور در هفت ماهه نخست سال جاری میلادی به ۲۱.۳۴ تریلیون یوان (حدود ۳.۲۹ تریلیون دلار آمریکا) رسیده و نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۴.۵ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: داده‌های گمرک نشان می‌‌دهد واردات و صادرات این کشور در ماه جولای، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۱۱.۵ درصد افزایش یافته و به ۳.۲۷ تریلیون یوان رسیده است که نشان دهنده افزایش سالانه تجارت خارجی چین برای ۱۴ ماه متوالی است؛ در حالیکه در مقایسه با ماه قبل کاهش ۰.۸ درصدی را نشان می‌دهد.
رایزن بازرگانی ایران در چین ادامه داد: کاهش ماه به ماه تجارت خارجی چین را می‌توان ناشی از موج‌های جدید شروع بیماری کووید ۱۹ و عدم قطعیت در بهبود اوضاع اقتصاد جهان دانست.  
عادلی گفت: برای مثال در آسیای جنوب شرقی، یکی از پایگاه‌های اصلی تولید جهان، کشورهایی مانند اندونزی، تایلند، ویتنام و مالزی تحت تاثیر همه‌گیری قرار گرفته‌اند و اقدامات قرنطینه‌ای در برخی از کشورها منجر به افزایش ازدحام در بنادر شده است.  
وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد تجارت بین‌الملل چین در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ همچنان از ریسک‌ها و نااطمینانی‌های ناشی از کرونا متاثر شود. افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های حمل و نقل و نوسانات ناشی از نرخ‌های ارز جهان شمول از جمله چالش‌هایی پیش روی تجارت این کشور در ماه‌های پیش رو است.