اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مراجعه حدود ۹ هزار بیمار در مدت ۲۴ ساعت به بیمارستان های خوزستان

اجتماعی چهارشنبه 27/Mordad/1400 11:25

 رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: در ۲۴ ساعت گذشته هشت هزار و ۹۵۰ نفر به بیمارستان های استان خوزستان مراجعه کردند و از این تعداد ۵۲۱ نفر بستری شدند که در طول دوران اپیدمی کرونا یک رکورد محسوب می‌شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  ایرنا دکتر فرهاد ابول نژادیان سه شنبه شب در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: پیش از این بیشترین رکورد بستری روزانه بیماران در بیمارستان های خوزستان ۵۰۳ نفر بود. 

وی افزود:  در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۶۰۰ بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند در حالی که در پیک کرونای انگلیسی بیشترین تعداد بستری  در بیمارستان های خوزستان ۲ هزار و ۱۰۰ نفر بود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: اکنون ظرفیت بیمارستان های دانشگاهی، تامین اجتماعی و نظامی همه در اختیار کرونا است و چهار بیمارستان خصوصی اهواز نیز از امروز شروع به پذیرش بیمار کرونایی کردند که از آنها تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: تاکنون ارائه خدمات به بیماران کرونایی توسط بیمارستان های دانشگاهی، تامین اجتماعی و نظامی انجام می شد و چون پذیرش بیمار در بیمارستان های خصوصی با تعرفه غیردولتی است سعی کردیم همه فشار روی بخش دولتی باشد تا هزینه ارائه خدمات به مردم کاهش یابد ولی با توجه به کمبود تعداد تخت از  بیمارستان‌های خصوصی درخواست کمک شده تا  بیمار پذیرش کنند.

ابول نژادیان گفت: بیمارستان های خصوصی در چند روز گذشته کار زیرساختی خود از جمله تامین اکسیژن و داروی مورد نیاز را انجام دادند و بخش بستری این مراکز درمانی از امروز وارد مدار شد و مردم می‌توانند به این بیمارستانها مراجعه کنند. علاوه بر این کلینیک های حاد تنفسی و درمانگاه های رمدیسیور سرپایی در بیمارستان های خصوصی فعال شده است.

وی افزود: همه ظرفیت درمانی استان پای کار است اما همچنان بار مراجعه به بیمارستان ها زیاد است. امروز حدود ۱۴ هزار و ۲۰۰ تست در استان انجام شد و سه هزار و ۵۰۰ بیمار سرپایی شناسایی شدند که یک رکورد جدید در تعداد بیماران محسوب می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به شرایط حاکم بر استان و در پیش بودن مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، از هم استانی ها تقاضا می شود رعایت پروتکل ها را در دستور کار خود قرار دهند. همچنان که اکنون اولویت اول مملکت مهار کرونا و حفظ سلامتی مردم است همه باید به این موضوع توجه کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی ها هنوز این ویروس را جدی نمی‌گیرند در حالی که سوش دلتا بسیار خطرناک و در عرض کمتر از ۱۰ ثانیه ایجاد آلودگی می‌کند همچنین قدرت انتقال این ویروس به دیگران چند برابر نمونه های قبلی است.

ابول نژادیان گفت: امروز در خوزستان ۴۰ فوتی کرونایی داشتیم و به همین نسبت در کشور بالای ۶۰۰ نفر جانشان را از دست دادند. در پیک جدید بیماری سن ابتلا بسیار پایین است به گونه ای که در روز گذشته شاهد مرگ افراد ۲۲، ۲۵، ۳۲ و ۳۷ ساله بودیم که سرمایه های این مملکت هستند.

وی افزود: بر اساس ارزیابی انجام شده حدود ۲۰ درصد از فوتی های ما کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بوده اند این نشان می دهد که بعضی از افراد بیماری را جدی نمی‌گیرند و دیر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند یا اینکه با میزان تنگی نفس شدید به مراکز مراجعه می کنند که دیگر نمی توان کاری برای آنها انجام داد لذا اگر علائمی همچون سرفه و تنگی نفس در افراد تشدید می شود به حدی که مانع از خواب آنها شده باید به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و ۲۵۰ هزار دز واکسن در استان تزریق شده است گفت: احتمالا تا روز پنجشنبه هفته جاری در بسیاری از شهرهای تحت پوشش حوزه دانشگاه جندی شاپور که حدود ۷۵ درصد جمعیت استان خوزستان را شامل می شود واکسن نخواهیم داشت.

وی افزود: روز جمعه یک محموله جدید واکسن به خوزستان منتقل می شود و از روز شنبه ۳۰ مردادماه مجددا روند واکسیناسیون در استان از سر گرفته می شود. کمبود واکسن یک موضوع کشوی است و با وجود تلاش صورت گرفته نتوانستیم زودتر از موعد واکسن به استان وارد کنیم.

در حال حاضر ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و پنج شهرستان زرد کرونایی هستند.