اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

استاندار: هفت هزار و ۴۰۰ خوزستانی در اثر ابتلا به کرونا جان باختند

اجتماعی یکشنبه 31/Mordad/1400 08:34

 استاندار خوزستان با بیان اینکه تا کنون هفت هزار و ۴۰۰ خوزستانی در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند گفت:با توجه به وضعیت خاص استان از لحاظ اقلیمی، مرزی و قومیتی انتظار داریم اختیارات منطقه ای بیشتری به ستاد کرونای استان تفویض شود تا بتوانیم به موقع تصمیم گیری کنیم.

به گزارش  روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی روز شنبه در نشست ستاد ملی کرونا که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد اظهار داشت: خوزستان به لحاظ کرونا وضعیت خوبی ندارد چرا که از ۲۸ شهرستان ۲۰ شهرستان قرمز، ۲ شهرستان نارنجی و ۶ شهرستان زرد کرونایی هستند.

وی افزود: از ابتدای اپیدمی کرونا تاکنون ۴۲۸ هزار خوزستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد هفت هزار و ۴۰۰  نفر فوت کرده اند.

سلیمانی دشتکی با بیان اینکه میزان افراد بستری مبتلا به بیماری کووید ۱۹  در ۲ هفته قبل خوزستان ۲۲ هزار مورد بود گفت: این تعداد در هفته گذشته به ۲۵ هزار نفر رسید که آمار بسیار بالایی است.

وی افزود: تعدادی فوتی های ناشی از ویروس کرونا در خوزستان در ۲ هفته قبل ۲۰۲ مورد بود  که در هفته قبل به  ۳۱۹ نفر رسید که جای نگرانی دارد.

استاندار خوزستان گفت: امروز ۲۵۷ مورد بستری داشتیم که نسبت به روز قبل که ۲۶۶ مورد بود کاهش پیدا کرده است و تعداد فوتی های امروز استان هم ۴۸ مورد بود در حالی که روز قبل ۶۲  نفر فوتی داشتیم که ۱۴ مورد کاهش یافته است.

وی افزود: ۵۴ درصد موارد ابتلا در استان از دورهمی های خانوادگی، ۲۰ درصد از دفاتر پیشخوان، بانک ها و اماکن عمومی، ۲۰ درصد در مسافرت های درون و برون شهری، ۶ درصد از شرکت در مراسم ترحیم و ازدواج بوده است.

سلیمانی دشتکی گفت: اقدامات خوبی در مجموعه بهداشت و  درمان استان از جمله استفاده از ظرفیت بیمارستان های خصوصی و نیروهای مسلح و راه انداری چند بیمارستان جدید صورت گرفته است. همچنین حدود ۷۰۰ تخت بیمارستانی (۳۰۰ تخت آی سی یو و ۴۰۰ تخت عادی) به ظرفیت تخت های استان اضافه شد.

وی افزود: اخذ کمک های مومنانه از ستاد اجرایی فرمان امام، مسئولیت های اجتماعی شرکت ها، تبدیل برخی هیات ها به مراکز واکسیناسیون با هزینه خود، اعمال محدودیت های مناسب در ایام محرم با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و نظارت بر پایانه ها،فرودگاه ها، راه آهن و  مرزها و انجام تست پی سی آر از دیگر اقدامات ستاد استانی مبارزه با کرونا است.

سلیمانی دشتکی گفت: طرح شهید سلیمانی طرح موثری در خوزستان بود و بیماریابی خوبی در قالب این طرح انجام شد که لازم است تقویت شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد تعطیلی رستوران ها، تالارها، کافه ها، اماکن گردشگری، هتل ها و مهانپذیرها و باغ ویلا ها حداقل به مدت یک هفته دیگر ادامه داشته باشد. همچنین خودروهایی که بیشتر از سه بار محدودیت ها را رعایت نکرده و اعمال قانون شدند حداقل به مدت ۲ هفته توقیف شوند.

استاندار افزود: تداوم ممنوعیت سفر بین استانی با خودروی شخصی یک هفته دیگر ادامه داشته باشد و افزایش نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در تمام اماکن و ادارات و سازمان ها با جدیت دنبال شود و سرعت در واکسیناسیون عمومی بیشتر شود.

وی افزود: درخواست داریم که به دانشگاه علوم پزشکی اهواز که در کرونا بخشی از درآمد خود را از دست داده است کمک شود. حدود ۵۳۰ پزشک عمومی شاغل در مراکز اورژانس بیمارستانی داریم که انتظار داریم مجوز استخدام آنها صادر شود همچنین حدود یک هزار پرستار شرکتی داریم که امیدواریم مجوز تبدیل وضعیت آنها داده شود.

سلیمانی دشتکی گفت: با توجه به اینکه خوزستان از جمله استانهای مرزی است و پراکندگی جمعیت داریم به میزان واکسن بیشتری نیاز داریم. ما به خاطر کمبود واکسن برخی از ارگان‌ها از جمله زندان ها را نتوانستیم به طور کامل واکسینه کنیم. شاید جمعیت هدف ما نسبت به جاهای دیگر بالاتر باشد لذا تقاضا دارم واکسن بیشتری برای ما ارسال شود اگرچه اخیرا حدود ۳۰ هزار دز واکسن ارسال شده است.

اکنون ۲۰ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز، ۲ نارنجی و پنج شهرستان زرد داریم.