اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

شهرک تخصصی فرآوری خرما در دارخوین شادگان راه‌اندازی می‌شود

اتاق اهواز سه شنبه 02/Shahrivar/1400 07:41

 رییس اتاق بازرگانی اهواز از موافقت شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان برای اختصاص زمین مورد نیاز احداث شهرک تخصصی فرآوری خرما در منطقه دارخوین شادگان خبر داد و گفت: این شهرک تخصصی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز شهلا عموری روز دوشنبه در نشست بررسی طرح ایجاد شهرک تخصصی فرآوری خرما در دارخوین، که در محل سرسرای اتاق بازرگانی اهواز برگزار شد بیان کرد:با احداث این شهرک که در گام نخست آن، زمینی به مساحت ۲۴ هکتار از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان به سرمایه‌گذار آن اختصاص خواهد یافت،زمینه اشتغال بیش از یک هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح توجیهی این طرح از سوی کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز تهیه شده گفت:پس از واگذاری زمین مربوطه، سرمایه‌گذار فرآیند اجرای طرح را آغاز کرده و از سال آینده در زمینه خرید توافقی محصول نخیلات خوزستان مشارکت خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه این شهرک تخصصی خرما با استفاده از ماشین آلات روز در زمینه فرآوری و بسته‌بندی فعالیت خواهد داشت اضافه‌کرد: محصولات فرآوری شده این شهرک، از طریق مرزهای زمینی و هوایی به دیگر کشورهای متقاضی خرمای با کیفیت خوزستان صادر خواهد شد.

وی گفت: بخش عمده محصول خرمای خوزستان در دیگر استان‌های کشور بسته‌بندی، فرآوری و سپس به خارج کشور صادر می‌شود که دلیل عمده آن نبود واحدهای بسته‌بندی استاندارد و مطابق با سلیقه بازارهای هدف در خوزستان است.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه سالانه بین ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تن خرما از نخلستان‌های خوزستان برداشت می‌شود افزود: ۶۰ درصد این میزان با هدف صادرات توسط واحدهای بسته‌بندی و فرآوری خرما خریداری می‌شود.

عموری ادامه داد: بررسی‌ صورت گرفته نشان می‌دهد ۴۰ درصد از سهم صادرات خرمای ایران از خوزستان است.

وی به چالش هرساله استان خوزستان در زمینه قیمت‌گذاری و خرید توافقی خرما اشاره‌کرد و گفت: محصول امسال خرمای خوزستان در آستانه برداشت است، اما هنوز قیمت گذاری این محصول در استان نهایی نشده است.

رییس اتاق بازرگانی اهواز افزود:به نتیجه نرسیدن مذاکرات بین سازمان جهادکشاورزی و اتحادیه خشکبار خوزستان در قیمت گذاری خرمای امسال موجب شده تا نخلداران در بلاتکلیفی به سر برند.

عموری ادامه داد:پیش‌بینی می‌شود با تاسیس و راه‌اندازی شهرک تخصصی خرما، بخش مهمی از چالش‌ ایجاد شده در زمینه تولید و همچنین خرید توافقی محصول خرما برطرف شود.

صنایع بسته‌بندی در خوزستان همچنان سنتی هستند

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان با بیان اینکه روند تولید خرما از نخلستان‌های خوزستان در سال‌های اخیر روبه رشد بوده گفت: با این وجود، صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما در استان رشد نکرده و همچنان به صورت سنتی است.

وی افزود: در استان خوزستان ۱۳ واحد صنایع تبدیلی خرما و ۶۰ واحد بسته بندی خرما وجود دارد که به شکل سنتی فعالیت دارند.

رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: از دستگاه‌های اجرایی مربوطه خواسته می‌شود تا به منظور حمایت از بخش تولید و همچنین فعالیت‌ صادراتی، در روند صدور مجوز مربوط به این سرمایه‌گذاری همکاری داشته باشند.

عموری ادامه‌داد: ارزش افزوده‌ای که این شهرک تخصصی برای خوزستان فراهم می‌کند، کمتر از فعالیت دیگر صنایع سنگین در استان نیست لذا حمایت از ایجاد آن ضروری است.

وی اضافه‌کرد: گام نخست احداث این شهرک، در حوزه فرآوری و بسته‌بندی است و به مرور زمان، این شهرک در افزایش سطح زیر کشت نخلستان‌های خوزستان مشارکت خواهد کرد.

سالانه بیش از ۵۰ هزار تن انواع خرما از ۱۲ هزار هکتار نخلستان بارور شهرستان شادگان در جنوب خوزستان برداشت و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

استان خوزستان به‌عنوان دومین تولیدکننده خرمای کشور، ۴۲ هزار هکتار نخیلات دارد و تعداد بهره‌برداران از این نخلستان‌ها بیش از ۴۰ هزار نفر هستند. متوسط خرید خرمای صادراتی خوزستان سالانه ۹۰ هزارتن است که ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون دلار است.