اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

52 درصد سمن‌ها برای ادامه فعالیت در دوره کرونا به فضای مجازی روی آورده‌اند

اتاق ایران چهارشنبه 03/Shahrivar/1400 09:41

موج اول کرونا بیشترین اثر را بر فعالیت سمن‌ها داشته و پس از آن بسیاری از آنها با بهره‌گیری از روش‌های نوآورانه، فرایند ارائه خدمات به جامعه هدف خود را تغییر داده‌اند.

برای اولین بار بعد از شیوع کرونا در پیمایشی میزان اثرگذاری این پاندمی بر فعالیت موسسات نیکوکاری و خیریه با  مشارکت 112 سازمان مردم‌نهاد بررسی شد. علی اصغر خامنوی، رئیس هیئت مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به بیان نتایج این پیمایش پرداخته است.

او درباره ضرورت و اهداف انجام این پیمایش می‌گوید: سایه شوم پاندمی کرونا مانند بسیاری از حوزه‌ها در این مدت بر حوزه فعالیت سمن‌ها نیز به شدت سایه افکنده است با این تفاوت که حوزه فعالیت سمن‌ها به گونه‌ای است که اثرات منفی اقتصادی و اجتماعی بر جمعیت کمتر برخوردار که جامعه هدف بیشتر سمن‌ها را شکل می دهند، به مراتب بیشتر و عمیق‌تر از سایر اقشار بوده است. از این‌رو است که برای جلوگیری یا کاهش تبعات منفی همه‌گیری، فعالیت بیشتر سمن‌ها در این دوران ضرورت می‌یابد. این پیمایش با هدف سنجش میزان تاثیر پاندمی کرونا بر فعالیت‌های موسسات عضو شبکه، برنامه‌ریزی در جهت برگزاری دوره‌های آموزشی و مشاوره‌ای که بیشتر مورد نیاز هستند، کمک به همکاری و هم‌گرایی سمن‌های عضو در این بحران، ایجاد یک نگاه کلان به فضای عمومی موسسات، برنامه‌ریزی و انجام شد.

او با بیان اینکه 112 سازمان مردم‌نهاد در این پیمایش شرکت کرده‌اند توضیح می‌دهد: نیمی از سازمان‌ها یعنی حدود 47 درصد آنها در سطح ملی و مابقی در سطوح شهرستانی فعالیت دارند. ر

رئیس هیئت مدیره شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه درباره نتایج این پیمایش می‌گوید: همانطور که پیش‌بینی می شد، نتایج پیمایش نشان می‌دهد که موج اول کرونا بیشترین اثر را بر فعالیت سمن‌ها داشته است. اما پس از آن بسیاری از سمن‌ها با بهره‌گیری از روش‌های نوآورانه، فرایند ارائه خدمات به جامعه هدف خود را تغییر داده‌اند.  

به گفته خامنوی، نتایج این پیمایش نشان می‌دهد نزدیک به52 درصد سمن‌ها در روش تفکر، مدل کسب‌وکار، استراتژی و ... خود را در پاسخ به شرایط جدید، تغییر داده‌اند که از جمله می‌توان به  استفاده آنها از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی برای بهبود فعالیت خود در این دوران اشاره کرد.

او ادامه می‌دهد: بیش از 80 درصد سمن‌ها اذعان داشته‌اند که سعی کرده‌اند از فضای مجازی برای بهبود فعالیتهای خود استفاده کنند. استفاده از این شبکه‌های اجتماعی در این خصوص بسیار کمک‌کننده بوده است و تا حدود زیادی توانسته جای خالی مراجعات حضوری را پر کند و از این مهم‌تر، به بستری برای جمع‌آوری منابع مورد نیاز سمن‌ها بدل شود. نکته جالب توجه آن است که 55 درصد، اثربخشی فعالیت‌های مجازی را در مقایسه با حضوری بیشتر می دانند.

گفتنی است ایده تشکیل شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه، دستاورد منتج از برگزاری همایش توسعه اشتغال و کارآفرینی توسط جامعه نیکوکاری ابرار در تیرماه ۱۳۹۲ است. شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه با مشارکت 100 سازمان مردم‌نهاد و با اخذ مجوز ثبت از وزارت کشور، در اردیبهشت ۱۳۹۵ به عنوان نخستین شبکه ملی موسسات نیکوکاری و خیریه ایجاد شد. اکنون 162 سازمان مردم نهاد فعال در حوزه نیکوکاری و خیریه در این شبکه عضو هستند.

گزارش «نتایج سنجش اثرگذاری پاندمی کرونا بر فعالیت سازمان‌های مردم نهاد» را اینجا مشاهده کنید.