اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تشکیل کمیته تامین واکسن کرونا زیر نظر معاون اول رییس جمهور/ بخش خصوصی مجدد واکسن وارد می کند

اقتصادی سه شنبه 09/Shahrivar/1400 08:45

رییس اتاق بازرگانی تهران از تشکیل کمیته تامین و واردات واکسن کرونا زیر نظر معاون اول رییس جمهور خبر داد و گفت: بخش خصوصی قرار است که مجدد از طریق نمایندگانی که کارخانجات تولیدکننده واکسن دنیا در ایران دارند، واکسن وارد نماید.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز به نقل از  اقتصاد آنلاین، مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در جلسه فوق العاده هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اتاق بازرگانی آمادگی دارد نظرات مشورتی خود را به دولت جدید ارایه داده و همکاری تنگاتنگ با کابینه داشته باشد، البته اگر دولت هم بخواهد موفق شود، باید نظرات بخش خصوصی را بشنود.
وی افزود: شروع کار دولت از هفته گذشته بوده است و طبیعتا شرایط سختی را هم پیش رو دارد؛ این در حالی است که بیماری کرونا روز به روز به دلیل سهل انگاری و بی توجهی مسئولان گذشته در رابطه با این بیماری، رفتار وحشیانه تری دارد و البته دولت جدید هم متوجه است که اولویت اول خود را مهار این ویروس بگذارد.

به گفته خوانساری، شرکتهایی که نمایندگی این واکسن ها را در ایران دارند، مجدد فعال شده اند و با دستور معاون اول رییس جمهور کمیته ای برای واردات واکسن تشکیل شده و امیدواریم اگر مجوز داده شود، بتوانیم مجدد واردات واکسن را با پشتیبانی دولت از سر بگیریم.
وی اظهار داشت: روز گذشته هم نامه ای به معاون اول رییس جمهور در رابطه با تامین واکسن ارسال شده است.

خوانساری گفت: تورم هر ماهه رشد بالایی دارد و البته باید توجه داشت که تورم مهمترین عاملی است که ثبات اقتصادی را در کشور دچار مشکل کرده و این امر، آینده روشنی را برای سرمایه گذار و تولیدکننده ایجاد نمی کند؛ ضمن اینکه پایه پولی نیز 9.2 درصد رشد داشته که آن هم نگران کننده است و امیدواریم دولت در موضوع تورم نیز کار جدی را صورت دهد.

وی افزود: در 4 ماهه اول امسال 15 میلیارد دلار تخصیص ارز برای واردات صورت گرفته که 4.6 میلیارد دلار ارز رانتی بوده است که این رقم حدود 100 هزار میلیارد تومان می‌شود که به کالاهای اساسی، مواد اولیه خوراکی و دارویی داده شده است؛ این در حالی است که تورم 5 ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی ها 58.4 درصد بوده و اقلام غیرخوراکی که ارز یارانه ای گرفته 36.4 درصد بوده است پس تورم کالاهای یارانه ای بالاتر از تورم کالای غیریارانه ای بوده است؛ پس اثر مثبت این ارز صرفا توزیع رانت و فساد و تخریب اقتصاد بوده است.

به گفته خوانساری، ما در طول 6 سال گذشته مرتب گفتیم که تنها راه نجات کشور ارز تک نرخی است که باید از این ارز جلوگیری شود. باید کمک هایی که دولت قرار است انجام دهد یارانه مستقیم و هدفمند باید باشد.

وی افزود: کسری بودجه نیز طی نیمه اول سال عدم تخصیص بودجه در این 3 ماهه 190 هزار میلیارد تومان بوده است که اگر به این روال ادامه یابد، مشکلات بیشتر می شود ولی خوشبختانه رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است که قرار است اصلاحاتی انجام دهد.

خوانساری گفت: بودجه امسال منبسط تعیین شده است ولی بحث درآمدها به صورت واضح نبوده و طبیعتا در سه ماهه اخیر هم نشان داده که کسری بودجه بالایی به وجود آمده و این کسری از طریق بانک مرکزی تامین شده که پایه پولی هم رشد کرده است؛ پس امیدواریم که رییس سازمان برنامه و بودجه تدبیر کند که کسری بودجه کمتری در نیمه دوم سال داشته باشیم.

وی افزود: تحریم ها کماکان اقتصاد ایران را آزار می دهد امیدواریم مذاکرات به زودی به نتیجه برسد و شر تحریم ها برداشته شود.