اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

معاون اقتصادی استانداری خوزستان: رئیس جمهوری درخصوص وضعیت مرزهای تجاری خوزستان تصمیم‌گیری می‌کند

اتاق اهواز جمعه 12/Shahrivar/1400 10:24

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهوری به این استان گفت: طی مکاتبه‌ای راهکار تامین مالی ساماندهی زیرساخت‌های مرزهای شلمچه و چذابه به رییس جمهوری ارائه شد تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز نوراله حسن زاده روز پنجشنبه در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز اظهارداشت: ارتقای مبادلات تجاری مرزهای شلمچه و چذابه از مهمترین دغدغه‌های موجود در حوزه صادرات است.

وی ادامه‌داد: باوجود تلاش و پیگیری‌های فراوان برای ساماندهی این مرزها، همواره مشکلاتی وجود دارد که باید با تصمیمات مدیریتی و اختصاص اعتبار لازم نسبت به رفع آنها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با بیان اینکه در سفر اخیر رئیس جمهوری به استان برخی از مشکلات موجود بیان شد، گفت: به منظور تصمیم‌گیری‌های کاربردی، طی مکاتبه‌ای راهکارهای بهبود ساختار و زیرساخت‌های مرزهای تجاری استان در اختیار رئیس جمهوری قرار گرفت.

وی یکی از این راهکارها را اختصاص ۱۰ هزار ریال از عوارض دریافتی هر تن کالای وارداتی برای رشد مرزهای شلمچه و چذابه دانست و افزود: پیشنهاد شد سهم مربوط به بهبود زیرساخت‌های تجاری مرزهای شلمچه و چذابه از محل عوارض گمرکی قابل اخذ از هرتن کالا، در قالب ردیف اعتباری پیش‌بینی شود.

حسن زاده با بیان اینکه این موضوع توسط رئیس جمهوری در حال بررسی است، گفت: تصویب و تایید این راهکار می‌تواند بخش مهمی از کمبودها و مشکلات مربوط در مرزهای تجاری استان خوزستان را با تحولات اساسی همراه کند.

فرمانداری خرمشهر درخصوص اجرایی نشدن مصوبات مربوط به مرز شلمچه پاسخگو باشد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان همچنین با اشاره به اینکه در نشست‌های قبلی کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان تصمیمات و برنامه‌ریزی‌هایی برای تسهیل شرایط تجاری صورت گرفت، گفت: بخش مهمی از این تصمیمات هنوز به مرحله اجرا نرسیده‌اند که دلیل آن نیز ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی مستقر در این مرز است.

وی یادآورشد: برابر با تقاضای فرمانداری خرمشهر، مسئولیت اداره مرز شلمچه برعهده این فرمانداری است؛ بنابراین باید درخصوص اجرایی نشدن مصوبات مربوطه نیز پاسخگو باشد.

حسن زاده با تاکید بر اینکه سیستم صادراتی نباید معطل تاخیر در انجام تعهدات دستگاه‌های اجرایی در زمینه موضوعات مرزی شود، افزود: عملکرد مربوط به مرز شلمچه طی گزارش کارشناسی به اطلاع استاندار خوزستان خواهد رسید تا تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

مسئولیت اداره مرز چذابه به وزارت راه و شهرسازی واگذار شد

معاون هماهنگی اقتصادی استانداری خوزستان همچنین در خصوص آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای ایجاد مدیریت واحد در مرزها بیان‌داشت: برابر با دستورالعمل و بخشنامه‌های ابلاغی اخیر، اداره مرز چذابه به اداره کل پایانه‌های استان به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی واگذار شده است.
وی بر مدیریت واحد در مرز چذابه تاکیدکرد و گفت: انتظار می‌رود عملکرد موجود در این مرز نسبت به گذشته از اثربخشی بهتری برای تسهیل در امر صادرات محصولات تولیدی برخوردار شود.

حسن زاده از دستگاه‌های اجرایی مستقر در مرز چذابه خواست با جدیت به امور مربوط به بهبود عملکرد صادراتی اقدام کنند.

وی با تاکید بر هماهنگی بین بخشی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان برای ارتقای زیرساخت‌های مرز چذابه افزود: نباید اجازه داد موانع جزئی در امر تجارت خارجی این مرز اخلال ایجاد کنند.

مرزهای زمینی چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت کاروان های زیارتی عتبات عالیات بازگشایی شدند.

استان خوزستان با ۲ استان عراقی میسان با مرکزیت شهر العماره و استان بصره با مرکزیت شهر بصره مناسبات تجاری، فرهنگی و آموزشی دارد.