اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تب تورم تابستانی در بازار خوراکی‌ها

اقتصادی شنبه 13/Shahrivar/1400 08:58


"هویج فرنگی" با ٧٠.٥ درصد، "پرتقال" با ٣٩.٥ درصد و "تخم مرغ ماشینی" با ٨.٩ درصد، در مردادماه بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل را داشته‌اند.

مرکز آمار ایران تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در مردادماه 1400 را منتشر کرده است. بر مبنای این گزارش در گروه نان و غلات، اقلام "برنج ایرانی درجه یک" با ٣.٤ درصد ،"شیرینی خشک" و "رشته آش" با ٢.٥ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

همچنین در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، "ماهی قزل آلا" با ٨.٩ درصد ،"مرغ ماشینی" با ٧.٢ درصد و "گوشت گاو یا گوساله" با ٦.٦ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در گروه لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن هم بیشترین افزایش قیمت مربوط به "تخم مرغ ماشینی" با ٨.٩ درصد، "ماست پاستوریزه" با ٥.٦ درصد و "شیر پاستوریزه" با ٥.٤ درصد بوده است. در این گروه "روغن نباتی جامد" با ٢.٣ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته است.

در گروه میوه و خشکبار هم "پرتقال" با ٣٩.٥ درصد و "سیب" با ٨.٢ درصد بیشترین افزایش  و "لیمو­ترش" با ١٤.١ درصد و "هندوانه" با  ٩.٨ درصد بیشترین کاهش قیمت را نسبت به ماه قبل تجربه کرده‌اند.

به علاوه در گروه سبزیجات و حبوبات، بیشترین افزایش قیمت مربوط به "هویج فرنگی" با ٧٠.٥ درصد، "قارچ" با ١٤.٧ درصد و "گوجه فرنگی" با ٩.٩ درصد بوده و بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به " سیب زمینی" با ٤.٩ درصد و "بادمجان" با  ٤.١ درصد بوده است.

همچنین در گروه قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها "سس مایونز" با ٦.٥ درصد و " نوشابه گازدار" با ٥.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل را به خود اختصاص داده‌اند.