اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

ثبت‌نام سفر اربعین متوقف شد

اجتماعی سه شنبه 16/Shahrivar/1400 09:57

با نزدیک شدن به اربعین حسینی اظهارنظرهای ضدونقیض مسوولان ذی‌ربط، درارتباط با اعزام مردم به اربعین هم شدت گرفت. از سویی خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ازتمرکز بر برگزاری «اربعین» با رعایت پروتکل‌ها خبرداد و از آن‌سو، پیش‌ثبت‌نام زائران در سامانه سماح متوقف شد وکمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) دراطلاعیه جدید ازتوقف پیش‌ثبت‌نام متقاضیان زیارت کربلای معلی در اربعین حسینی خبر داد.
 ثبت‌نام سفر اربعین متوقف شد
درحالیکه عراق فقط مجوزسفرهوایی را برای اربعین صادرکرده است، اما جلسات متعدد وزرای بهداشت دولت‌های ایران و عراق با روسای ستاد اربعین هر دو کشوربه افزایش سهمیه ۲۰ هزار نفری کاروان ایران منجر شد.

عراق به سایر کشورهای متقاضی حضور در اربعین ۱۰ هزارنفر سهمیه تخصیص داده است؛ اما ایران توانسته ازعراق قول اعزام ۳۰هزار نفررا بگیرد.درهمین حال وزارت بهداشت عراق شروطی را برای پذیرش زوار ایرانی اربعین تعیین کرده است. به گفته ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: کسانی می‌توانند به اربعین بروند که دو دز واکسن زده باشند، بیماری زمینه‌ای نداشته باشند وحتما ۷۲ ‌ساعت قبل ازسفرحتما تست pcrداده باشند.با استناد به سخنان معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور بعید است که دولت عراق سهمیه ۳۰هزار نفری را افزایش دهد. حالا بزرگ‌ترین مشکل ایران توزیع سهمیه ۳۰هزار نفری اربعین خواهد بود؛ زیرا تا پیش از این سالانه ۱۰۰ هزار نفر در قالب خادم به اربعین اعزام می‌شدند.

ذوالفقاری درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفته است که این ۳۰هزار نفررا در قالب موکب‌داران و کمیته‌هایی که وظیفه‌ای داخل عراق دارند، ساماندهی می‌کنیم؛ چون این عدد قابل توزیع در کل کشور نیست. هرچند امسال بنایمان بود که فقط ۱۰۰هزار نفر از خدام شرکت کنند و اکنون باید از آن ۱۰۰هزار نفر ۳۰هزار نفر را اعزام کنیم.

به گفته اوموکب‌داران دارای شناسنامه که سال‌های قبل نیز در مراسم اربعین شرکت می‌کردند، سهمیه حضور در عراق را دارند و دولت عراق بحث واکسن را شرط نکرده است، اما ورود زائران را به انجام تست «PCR» مشروط کرده‌ است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: موکب‌داران و کمیته‌ها ۹۵درصد از بدنه جامعه هستند و از اشخاص خاصی نیستند و همچنین رسانه‌ها، خبرنگاران، ستاد‌های مردمی از جمله گروه‌های اعزامی خواهند بود.

ذوالفقاری افزود: طبق هماهنگی انجام‌شده در کشور ۶ فرودگاه در حال حاضر آماده شده است و سازمان هواپیمایی اعلام کرده قیمت‌ها در سقف شرایط عادی نگه داشته می‌شود.

وی درباره امکان سفر زمینی نیز تصریح کرد: مرز‌های زمینی کاملا بسته است هیچ خدماتی در مرز‌ها ارائه نمی‌شود و از مردم درخواست می‌کنیم به سمت مرز‌ها حرکت نکنند. در این میان بلاتکلیفی مردم برای ثبت‌نام اربعین مشهود است. زیرا هم سامانه سماح بسته شده است و هم سخنگوی هواییمایی کشوری از توقف پروازها به عراق خبر داده است؛ درحالی‌که عراق پیش از این اعلام کرده بود که فقط از طریق مرزهای هوایی زوار را می‌پذیرد.

اما حسن خوشخو، مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری نیزدر گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرده است که سازمان هواپیمایی فعلا برنامه‌ای برای پروازهای اربعین ندارد. زیرا تاکنون برنامه‌ای ازسوی دو کشور عراق و ایران برای سفرهای اربعین و پروازهای آن به‌صورت رسمی ابلاغ نشده است و سازمان هواپیمایی تابع تصمیمات و پروتکل‌های بهداشتی است.

از سوی دیگر مدیراجرایی ستاد مرکزی اربعین حسینی هم به «ایلنا» گفته است که عراق رویکرد جدیدی نسبت به برگزاری مراسم اربعین دارد و سازو کار اجرایی آن را اطلاع خواهد داد.

 به گفته امید کوثری‌فر، مدیراجرایی ستاد مرکزی اربعین با توجه به ابلاغیه جدید دولت عراق ثبت‌‌نام در سامانه سماح که قرار بود ازساعت ۹ صبح دیروز آغاز شود، متوقف شده است. او به مردم یادآوری کرده است حتی اگر در سامانه سماح پیش‌ثبت‌نام کرده باشند، پیاده‌روی به سمت مرزها منتفی است. در هر حال باید تا اتخاذ تصمیم جدید از سوی دولت عراق و اجماع نظر برگزارکنندگان مراسم اربعین منتظر ماند.