اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مرگ کرونایی از پله ۵۰۰ پایین آمد ؛ روند نزولی کرونا در۲۱ استان کشور

اجتماعی شنبه 20/Shahrivar/1400 09:17

خبرها از روند نزولی کرونا در ۲۱استان کشور حکایت دارد. به گفته علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، ۲۱ استان کشور کاملا سیر نزولی دارند، ۸ استان از قله بیماری عبور کرده‌اند و در ۳ استان نیز روند افزایشی بیماری، متوقف شده است.

وی همچنین تاکید کرد که تا دو هفته آینده تعداد بستری‌های روزانه که حدود سه هزار و ۷۰۰ بیمار در روز است به کمتر از سه هزار مورد می‌رسد و تا ۴ هفته آینده به کف پیک می‌رسیم.  رئیسی البته پیش‌بینی کرد که پیک بعدی کرونا در کشور در آبان ماه باشد که در صورت واکسیناسیون عمومی اگر حتی تعداد مبتلایان نیز افزایش داشته باشد اما دیگر شاهد مرگ‌ومیر بالای بیماران نخواهیم بود.  

همزمان علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران گفت: تعداد مراجعان سرپایی به بخش‌های درمانی به زیر ۲۰ هزار نفر در روز رسیده و تعداد بستری در بخش‌های عادی و ویژه نیز کاهش یافته و این امر نشان می‌دهد الگوی بیماری در حال تنزل است. به گزارش خبرگزاری فارس، وی در عین حال گفت که همچنان ۲۵۰۰ بیمار بدحال در بخش‌های ویژه بستری هستند و کاهش آمار فوتی‌ها با فاصله زمانی بیشتری رخ خواهد داد.

   مرگ ۴۴۵ بیمار کرونایی دیگر
در همین حال آمار مرگ‌های کرونایی روز گذشته از پله ۵۰۰پایین آمد به طوری که آمار مرگ‌های روزانه مبتلایان به کرونا طی ۲۴ساعت گذشته به ۴۴۵نفر رسید. همچنین در این بازه زمانی بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۲۱ هزار و ۱۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳۱۸۷ نفر از آنها بستری شدند. البته همچنان ۷۴۱۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. روز پنج‌شنبه نیز ۵۰۵نفر دیگر در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده بودند.

 درحالی که آمار مبتلایان به کرونا و میزان بستری‌ها و قربانیان کرونا سرانجام پس از دو ماه از آغاز پیک پنجم کرونا در حال کاهش است، دولت نیز امیدواراست با افزایش واردات واکسن کرونا به کشور و افزایش واکسیناسیون کرونا، آمار کرونایی کشور طی دو ماه آینده کاهش پیدا کند. همچنان ‌که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا روز پنج‌شنبه با بیان اینکه کشور از اوج شیوع در موج پنجم این بیماری عبور کرده است، گفت: از آبان فوتی‌های کرونا به زیر ۵۰ نفر می‌رسد. وزیر بهداشت نیز گفت: شدت مشکل کرونا طی ماه‌های آینده کاهش پیدا خواهد کرد و مرگ‌و‌میرها نیز به طور قابل توجهی کم می‌شود و پس از انجام واکسیناسیون قرنطینه هوشمند خواهیم داشت و بسیاری از کارها منوط به ارائه کارت واکسن است. وی گفت: امروزه متاسفانه به دلیل کرونا شاهد صحنه‌های بدی هستیم و روزانه ۶۰۰ خانواده عزادار می‌شوند که در مقایسه با هشت سال جنگ تحمیلی نیز بیشتر است.

   سیل واکسن
 از سوی دیگر بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت در نشست مشترک با فرمانده کل سپاه پاسداران، فرماندهان سپاه استانی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی اظهار کرد: تا پایان این ماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا در اختیار ما قرار می‌گیرد و با وجود چندین مجموعه تولید‌کننده واکسن کرونا در کشور، نگرانی از بابت تامین واکسن نداریم. عین‌اللهی همچنین گفت: در شرایطی که دولت را تحویل گرفتیم که اصلا واکسن کرونا نداشتیم و میزان ذخیره واکسن ما صفر بود که به لطف الهی با ورود آقای رئیس‌جمهور و سایر اعضای کابینه از جایی که فکر نمی‌کردیم خداوند نعمت‌های خود را رساند. به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: واردات واکسن برای کشور از جایی انجام شد که اصلا فکر نمی‌کردیم و در واقع به جای باران، سیل بارید. 

  علیرضا رئیسی نیز از ورود بیش از ۱۳ میلیون دز واکسن به کشور طی هفته آینده خبر داد و با اشاره به واردات حدود پنج میلیون دز واکسن کرونا از چین گفت: در هفته آینده هم حدود ۱۵ میلیون دز واکسن کرونا به کشور وارد می‌شود.  در همین راستا روز پنج‌شنبه نوزدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی ۵ میلیون دز واکسن  به وزارت بهداشت تحویل داده شد. 

 گمرک ایران نیز روز گذشته اعلام کرد: از ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۱۸ شهریور سال جاری ۴۹ محموله واکسن کووید-‌۱۹ شامل ۴۶ میلیون دز واکسن از طریق فرودگاه امام‌ خمینی وارد کشور شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در این گزارش آمده است: این  واکسن‌ها از کشور‌های چین، ژاپن، ایتالیا، روسیه، کره‌جنوبی، اتریش و هند وارد ایران شده است که بیشترین محموله به واکسن سینوفارم از چین با ۲۸ محموله حاوی ۳۷ میلیون و ۵۳۰ هزار دز اختصاص دارد. 

 همچنین به گزارش «ایرنا» غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری نیز روز پنج‌شنبه از واردات حدود ۱۰۰ میلیون واکسن تا پایان آبان امسال خبر داد و گفت: واکسیناسیون گسترده و مهار اپیدمی کرونا اولویت مهم دولت سیزدهم است.  در همین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۲۱ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۲۰ نفر دز اول واکسن کرونا و ۱۱ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۵۶۹ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۳۳ میلیون و ۴۴۹ هزار و ۵۸۹ دز رسیده است. همچنین در شبانه‌روز گذشته یک میلیون و ۳۹ هزار و ۹۶۲ دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

   وضعیت واکسن فخری
در همین حال تلاش برای تولید واکسن‌های داخلی ادامه دارد. در همین راستا روز گذشته امیر سرتیپ ‌محمد‌رضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در جریان بازدید از محل کارخانه تولید واکسن فخرا گفت: با کسب مجوزهای لازم، واکسن فخرا فاز ۳ کار‌آزمایی بالینی خود را آغاز و مجوز مصرف اضطراری و عمومی را کسب کرده است و طی روزهای آینده در سبد واکسیناسیون عمومی قرار می‌گیرد.