اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

مدیرعامل شرکت آرد غنچه: کارگران ما بومی و از ساکنان روستاهای مجاور هستند !

مصاحبه با اعضا شنبه 20/Shahrivar/1400 13:25

اشاره؛
شرکت تولیدی آرد غنچه اهواز از جمله بنگاههای مهم عضو اتاق بازرگانی اهواز است که نقش مهمی در تولید آرد ایفا می کند. روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز با توجه به ضرورت معرفی فعالان اقتصادی استان و اهمیت این موضوع، مصاحبه ای با آقای علی اصغر گُلی (مدیرعامل شرکت) انجام داده است. لطفاً این مصاحبه را بخوانید:

مختصری از بنگاه تحت مدیریت خودتان بگویید؟

شرکت تولیدی آرد غنچه اهواز با ظرفیت اسمی تولید سالانه ۴۴۸۰۰ تن آرد در شهریور ماه ۱۳۹۵ به بهره برداری رسیده است و مدرنترین کارخانه آرد استان خوزستان می باشد. کلیه عملیات تولید بصورت مکانیزه صورت می پذیرد.

گفته می شود که شرکت تحت مدیریت شما در انتخاب کارکنان خود از نیروهای بومی ساکن در منطقه استفاده کرده است؟

بله شرکت غنچه نیروهای فعال در بخش تولید خود را بطور کامل از روستائیان بومی انتخاب کرده است. از بُعد معنوی ما این کار را نه بعنوان منت بلکه بعنوان یک وظیفه اخلاقی می بینیم.

از وضعیت کیفی محصول شرکت و جایگاه صادراتی آن بگوئید؟

یکسال پس از افتتاح شرکت اقدام به صادرات محصول خود به کشور عراق کردیم که چنین امری گواه بر کیفیت محصول است. در حال حاضر شرکت ما جایگاه مناسبی در بازار رقابت داخلی دارد و به همین دلیل بعنوان واحد نمونه صنعتی در سال ۹۹ شناخته شدیم.

از تاثیر شرایط کرونا و تحریم و اثر آن بر تولید آرد برای خوانندگان ما بگوئید؟

کرونا یک بیماری خطرناک و جهانی است و در بدو شیوع آن بسیار غافلگیر کننده برای همه بود لذا ما با هدف محافظت از سلامت و جان نیروی انسانی شاغل در شرکت و حتی مشتریان (در اوایل شیوع) اقدام به پیاده کردن پروتکل های بهداشتی نمودیم و مدت کوتاهی نیز شرکت را تعطیل کردیم. از طرف دیگر محصول این کارخانه ماده اولیه جهت پخت نان است و از این جهت که این ماده نقش اصلی در سفره مردم ایفا می کند تلاش کردیم ولو با پرسنل کمتر، چرخ تولید متوقف نشود و آرد مورد نیاز نیز بدست مشتریان برسد.
در مجموع شرکت غنچه با همدلی همه کارکنان، توانست بر شرایط پیچیده و سخت ناشی از کرونا فائق آید و مراحل مختلف آن در ابتدای شیوع بیماری تاکنون را بشکل مناسبی مدیریت کند.

 با توجه به همان شرایط سختی که کرونا برجای گذاشت آیا بنگاه شما در این مدت مجبور به تعدیل نیرو شد؟

خیر به هیچ عنوان تن به چنین کاری ندادیم. معتقد هستیم که پرسنل مهمترین سرمایه شرکت است .لذا هیچگاه حاضر نشدیم امنیت مادی و معنوی این عزیزان را تهدید کنیم.

کرونا چه مشکلات جدی برای شرکت شما بوجود آورد؟

البته طبیعت فعالیتهای تولیدی مشکلات خود را دارد و انتظار حمایت جدی بخش دولتی را داریم اما در ارتباط با مشکلات کرونا باید بگویم که مهمترین مشکل ما کاهش فروش آرد به رستورانها ، و شیرینی پزی ها و فعالیتهای مشابه بوده است. همچنین تعطیلی ادارات و محدودیتهای کرونا حدود زیادی موجب اختلال در روند فعالیت روتین شرکت گردید که البته این امر شامل همه تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بوده و اختصاص به شرکت ما ندارد. بعنوان مثال خرید های ضروری کارخانه تحت تاثیر محدودیتها قرار گرفت که همانطور که گفته شد این اتفاق امری اجتناب ناپذیر است. خوشبختانه برخی ارگانها و ادارات با راه اندازی سامانه های خدمات غیر حضوری کمک خوبی در ارائه خدمات به مردم  نموده اند.

علاوه بر مشکلاتی که در حال حاضر برایتان به وجود آمده،‌ آیا فکر می‌کنید مشکلات دیگری در ماه‌‌های آینده برایتان به وجود بیاید؟

خوشبختانه در حال حاضر برنامه تولید و فروش کارخانه به گونه ای مدیریت شده و با هماهنگی های دقیق تر صورت می گیرد که کمتر تحت تاثیر شرایط موجود قرار گیرد.

درخواست شما از دولت آقای دکتر رئیسی و دستگاه‌های ذیربط چیست؟

بطور کلی معتقد هستیم که تعطیلی های مکرر راه چاره موثر در جهت کنترل بیماری نیست و دست اندرکاران قطعاً می توانند راهکار های علمی تری در جهت مقابله با این بیماری اتخاذ کنند. رئیس جمهور محترم چه در اظهارات قبل و چه برنامه های بعد از پیروزی اهمیت ویژه ای برای اقتصاد و حمایت از تولید و فعالان اقتصادی قائل شده است و بنده نسبت به تحقق برنامه های دولت جدید در حمایت از بنگاههای تولیدی خوشبین هستم.

ما هم امیدوار هستیم که دولت جدید در تحقق اهداف اقتصادی خود موفق شود. لطف کنید اگر پیشنهادات عملی برای بهبود تعامل دستگاههای دولتی دارید بفرمایید؟

راه اندازی سامانه خدمات غیرحضوری برای تعدادی کمی از سازمانها و ادارات صورت می گیرد. پیشنهاد من توسعه و تداوم این امر است زیرا کمک به سزایی در کنترل و هماهنگی امور  بین ارگانها دولتی و ارائه بهتر خدمات خواهد داشت. پیشنهاد کلی من همچون همه فعالان اقتصادی استان و کشور حمایت و پشتیبانی از واحدهای تولیدی در زمینه های مختلف مالیاتی، بیمه ای، بانکی، آب و برق و... است.

شما به موضوعات مهمی همچون تامین اجتماعی، آب و برق، امور مالیاتی و غیره اشاره کردید. در همین راستا بفرمائید  آیا مدت زمانِ حمایتها و معافیتهای کرونایی که شامل موضوعات فوق شده کافی است و توانست مشکلی از مشکلات بنگاه تحت مدیریت شما را حل کند؟ در همین زمینه اگر پیشنهادی دارید بفرمایید؟

باید توجه داشت که آثار منفی کرونا بر فعالیتهای اقتصادی کشور خصوصاً بر فعالیتهای تولیدی بسیار سنگین بوده است و انتظار ما حمایت و تقویت هرچه بیشتر این فعالیتها است. بعنوان مثال حمایتها و معافیتهای سازمان تامین اجتماعی بسیار محدود بوده و همه گروه های شغلی و فعالیت های مختلف را در برنمیگیرد. همانطور که بیان نمودم بسیار به حمایتهای این دولت امیدوار هستیم.

جنابعالی قطعا به اهمیت و نقش صادرات در تقویت اقتصاد کشور و تامین ارز مورد نیاز آن اشراف کامل دارید. در همین ارتباط بفرمائید که آینده ی صادرات شرکت غنچه و سهم آن در ارزآوری را چگونه ارزیابی می کنید؟

البته این مسئله بسیار مهم است و مبحثی کاملاً فنی و اقتصادی است. یکی از روشها، واردات گندم بصورت موقت جهت تبدیل آن به آرد و سپس صادرات آن به خارج از کشور است. این روش بدون آنکه گندم تولید داخل را تحت تاثیر قرار دهد، سبب توسعه کسب و کار و ایجاد ارزش افزوده می شود. این فرایند به تصمیم مقامات و دستگاههای ارشد بستگی دارد و ما صرفاً چنین پیشنهادی را مفید می بینیم. البته انتظار ما از اتاق بازرگانی ایران و اهواز، توجیه و ترغیب مسئولان به این امر در سطح ملی است. چنانچه این اتفاق عملی شود این کارخانه و کارخانه های دیگر می توانند نقش موثرتری نسبت به بازار صادرات به کشور های همسایه داشته باشند. مجدداً تاکید می کنم که در این فرایند هیچ خللی به تولید گندم در داخل کشور نخواهد داشت و واردات گندم ویژه صادرات خواهد بود.

با توجه به رسالت اتاقهای بازرگانی در دو حوزه ملی و بین المللی انتظار شما از اتاق بازرگانی اهواز چیست؟

کمک  به توسعه صادرات که هم برای بنگاههای تولیدی سودآور است و هم موجب رونق اقتصاد و شناخت محصولات در بازار خارجی خواهد شد ، یکی از انتظارات ما از این اتاق است. با توجه به نقش اتاق بازرگانی در تصمیم های دولتی همچون شورای گفتگو و...‌ انتظار می رود حمایت از شرکتهای تولیدی که در شرایط اقتصادی موجود دست از تلاش و تولید برنداشته و همچنان فعال مانده اند، بیش از پیش تداوم یابد.

از اینکه وقت خود را در اختیار واحد روابط عمومی اتاق بازرگانی گذاشتید و پاسخگوی سئوال های ما بودید، از شما تشکر می کنیم.

من هم بخاطر اعطای این فرصت به شرکت تولیدی آرد غنچه اهواز، از شما و همکارانتان تشکر می کنم.

مصاحبه کننده: محمدرضا مطیعی