اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

اکسپوی 2020 فرصتی برای بازسازی چهره ایران در فضای بین‌المللی است

اتاق ایران یکشنبه 21/Shahrivar/1400 13:10


مشاور عالی رئیس اتاق ایران، استفاده از فضای اکسپو را فرصتی برای بازسازی چهره ایران در سطح جهانی دانست و از اتا‌ق‌های استانی و تشکل‌ها خواست مشارکت در این رویداد را جدی بگیرند.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران، حضور در اکسپو 2020 دبی را اقدامی مهم و ضروری خواند و تاکید کرد: ایران می‌تواند با برگزاری روز ملی ایران در این رویداد بین‌المللی در راستای بازسازی چهره کشور در بین اذهان استفاده کند.

احمد پورفلاح در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران، افزود: می‌توانیم با برنامه‌ریزی دقیق در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی و انتقال اطلاعات لازم از کشور درباره توانمندی‌های تولیدی، صنعتی، تجاری، کشاورزی، خدماتی، معدنی و غیره از فرصت اکسپو بهره ببریم.

عضو ستاد اکسپوی اتاق ایران تاکید کرد: خوشبختانه در این اکسپو بحث‌های سخت‌افزاری در اولویت نیستند و تمرکز اصلی بر ایده‌پردازی‌ها و مدل‌سازی‌هایی است که برای آینده مدنظر است، این می‌تواند با توجه به محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها که موجب شده صنایع ایران تا حدی از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب بمانند، خوب باشد چراکه شاید در عرضه محصولات توان رقابت نداشته باشند.

 او خاطرنشان کرد: از جمله موضوعاتی که باید مدنظر باشد، گردشگری است. البته در این بحث فقط معرفی اماکن تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و آب‌وهوایی مطرح نیست و باید از شیوه‌های نو و تکنولوژی‌های روز برای معرفی توانمندی‌های گردشگری کشور استفاده کنیم. همچنین می‌توانیم با جلسات رودررویی که در اکسپو برگزار می‌شود، تجربیات جهانی در این حوزه را به دست آوریم و از آنها استفاده کنیم.

پورفلاح با بیان این مطلب که اتاق‌های استانی و تشکل‌ها با اعزام هیات و نیرو این رویداد را جدی بگیرند، تصریح کرد: ایران 70 سال است که در اکسپوهای مختلف مشارکت داشته اما تاکنون به جز اکسپوی میلان که در یک بخش بعد از اتریش موفق به دریافت نشان نقره شد، رکورد خاصی از نظر بهره‌برداری از این حضور کسب نکرده‌ است. امیدوارم در این اکسپو بتوانیم به کمک برنامه‌ریزی مناسب بهره‌برداری خوبی داشته باشیم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: دراین اکسپو غرفه ایران از نظر موقعیت مکانی و متراژی شرایط مناسبی دارد و در 8 بخش اداره می‌شود. علی‌رغم اینکه مسئولان دولتی خیلی دیر به این موضوع مهم توجه کردند؛ اما به نظر می‌رسد اقدامات خوبی در همین وقت کم انجام شده است. به عنوان رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا تجربه این کار را در اکسپوی میلان دارم و نگران بودم که در این فرصت کوتاه نتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم اما خبرها حاکی از اجرای 90 درصد هماهنگی‌هاست و این خبر بسیار دلگرم‌کننده‌ای است.

به گفته او ایران در همین شرایط از نظر معماری و طراحی غرفه توانست در بین 190 کشور، رتبه هشتم را به خود اختصاص دهد و برای نخستین بار موضوع طراحی غرفه را با برگزاری یک مسابقه‌ پیش‌ببرد. طراحان اصلی غرفه ایران در اکسپو 2020 خانم نشید نبیان، دکترای معماری از دانشگاه هاروارد و MIT و رامبد ایلخانی بودند که در فراخوان مربوط به طراحی غرفه ایران، شرکت کردند و برنده شدند.

پورفلاح در باره طراحی غرفه‌ها در اکسپو 2020 نیز توضیح داد: در این طراحی از استعاره‌ها و داستان‌های هزارو یک شب و شهرزاد استفاده و درعین حال بر تم اکسپو و جایگزینی قدرت نرم به جای قدرت سخت‌افزاری تمرکز شده است. توجه به لایه‌های دیجیتال در امتداد شاعرانه بودن، کنترل اقلیمی در سازه‌ها و استفاده هوشمندانه از تکنولوژی از ویژگی‌‌های این طراحی است.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اکسپوها در سال‌های اولی اشاره و تشریح کرد: اکسپوهای اولی با پیام‌های اقتصادی در حوزه‌های مختلف تجاری، کشاورزی، صنعتی و غیره برگزار می‌شدند؛ اما در سال‌های اخیر شکل دیگری پیدا کرده و پیام‌ها کیفی‌تر و معنوی شده‌اند. اکسپوی 2020 دبی نیز با پیامی کیفی قرار است برگزار شود و تمرکز خاصی بر اذهان و خلق آینده دارد.

او ادامه داد: اتاق ایران نزدیک به دو سال قبل در زمان وزارت آقای رحمانی، هیات سه نفره‌ای را به وزارت صنعت، معدن و تجارت معرفی کرد و با توجه به تجربه اکسپوی 2015 میلان آمادگی اتاق ایران را برای همکاری در راستای حضور موفق در اکسپو 2020 دبی اعلام کرد.    

بر اساس اظهارات این عضو ستاد اکسپوی اتاق ایران، بیشتر حساسیت‌ این بود که با توجه به همسایگی امارات با ایران و دادوستد قابل ملاحظه بین دو کشور، اگر نتوانیم در این رویداد مشارکت قدرتمندانه داشته باشیم جای تاسف دارد. در روزهای اولی وضعیت حضور ایران در اکسپو مشخص نبود چراکه جزو دعوت‌شدگان نخستین به اکسپو 2020 نبودیم. امروز خوشحالیم علی‌رغم مشکلات و محدودیت‌ها توانستیم حضور خوبی داشته باشیم.

پورفلاح همچنین مشارکت بخش خصوصی در برگزاری اکسپوی دبی را بهتر از هر زمان دیگری ارزیابی کرد و گفت: به طور کلی امور اکسپوها در اختیار دولت‌هاست هرچند در کشورهای پیشرفته امور اجرایی به بخش خصوصی سپرده می‌شود. در دوره‌های گذشته در ایران حضور بخش خصوصی پررنگ نبود و اگر به صورت انتخابی از بخش خصوصی استفاده می‌شد کماکان نظارت‌های دولتی وجود داشت. در این دوره فضای بیشتری به بخش خصوصی دادند و اتاق ایران توانست جایگاه خوبی در ستاد اصلی اکسپو پیدا کند و ستاد اکسپوی اتاق ایران نیز توانسته پررنگ‌تر از گذشته نقش‌آفرینی کند.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: در این رویداد اتاق ایران و امارات هم حضور قوی داشته و با برگزاری جلسات مستمر، اقدامات ارزشمندی انجام داده است، از طرفی هماهنگی‌ها بین دولت و بخش خصوصی هم قابل قبول بوده است. اکسپوها وظایف پیچیده‌ای دارند و نیازمند هماهنگی‌های ویژه‌ای هستند. خوشبختانه این هماهنگی‌ها بین دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی خوب بوده است.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران در ادامه با بیان این نکته که پیام اکسپوی 2020 تمرکز بر پیوند اذهان و خلق آینده است و به هیچ وجه نباید تمرکز خاصی روی عرضه و فروش و مسائل اقتصادی و تجاری داشته باشیمف تاکید کرد: این اکسپو ارتباط مستقیمی با موضوعات اقتصادی ندارد. البته شاید بتوانیم در بحث پیوند اذهان از این فرصت بهره ببریم و فاصله‌ای که در سال‌های اخیر از دنیا گرفته‌ایم را جبران کنیم.

او درباره انچه باید در این اکسپو مدنظر باشد، گفت: لازم است رویکرد کشورها را نسبت به آینده بشناسیم و برنامه‌های آنها را دنبال کنیم و اهداف خود را بر اساس رویکردهای موجود در دنیا تنظیم کنیم. ارتباط با افرادی که در این اکسپو حضور دارند بسیار مهم است و از این طریق متوجه می‌شویم که کشورها چه برنامه‌ای برای آینده خود در نظر گرفته‌اند و با توجه به آن استراتژی خود را تدوین می‌کنیم.

به اعتقاد این عضو ستاد اکسپوی اتاق ایران، برگزاری روز ملی ایران در این رویداد مهم بین‌المللی اهمیت بالایی دارد و در ایجاد نگاه مثبت نسبت به ایران اثرات قابل توجهی خواهد داشت. خوشبختانه امکانات لازم برای برگزاری روز ملی ایران در دسترس است، هم نزدیک‌تر بوده و هم هزینه‌ها کمتر است و می‌توانیم شاهد حضور افراد بیشتری در این مراسم باشیم.

پورفلاح معتقد است باید از این فضا برای بازسازی چهره ایران استفاده کنیم. درابتدای کار فکر می‌کردیم شاید بشود از 35 میلیون بازدیدکننده‌ای که پیش‌بینی می‌شود به دبی سفر کنند، جذب گردشگر کنیم و از فضاهای قشم و کیش در اختیار امارات قرار دهیم. هرچند امارات در این حوزه قدرتمندانه برنامه‌ریزی کرد.

مشاور عالی رئیس اتاق ایران یادآور شد: ایران باید در آینده بتواند کاندید برگزاری اکسپو باشد. امروز کشورهایی توانستند برگزارکننده اکسپو باشند که تا چند دهه قبل در برخی پارامترها از ایران عقب‌تر بودند. اگر از این فضا برای جذب سرمایه‌گذار و انتقال اطلاعات لازم درباره توانمندی‌های کشور به دنیا بهره ببریم و فاصله خود را با بخش مولد دنیا جبران کنیم، خوب عمل کرده‌ایم.