اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

بلومبرگ آینده سفرهای تجاری را پیش‌بینی کرد؛ توقف در پساکرونا وداع هواپیماها با مسافران تجاری؟

اقتصادی سه شنبه 23/Shahrivar/1400 09:38

 فرجام «مسافرت‌های تجاری» در جهان پساکرونا براساس یک مطالعه رفتاری روی مدیران شرکت‌های بین‌المللی پیش‌بینی شد. تجربه یک‌سال گذشته فعالان اقتصادی برای برگزاری جلسات کاری در کشور خارجی که سقوط بازار «سفرکاری با هواپیما» را به همراه داشته نشان می‌دهد، خرید گران‌ترین بلیت‌های هوایی که مشتریانش، «مسافران تجاری» هستند، برای همیشه متوقف می‌شود.


وداع هواپیماها با مسافران تجاری؟
 بر اساس آنچه که بلومبرگ برای آینده پساکرونا پیش‌بینی کرده است صنعت هواپیمایی قربانی بزرگ کرونا باقی خواهد ماند و بخش مهم و پولساز سفرهای تجاری را احتمالا از دست خواهد داد.

با همه‌گیری کرونا در سراسر جهان و بسته شدن مرزها و تعطیلی سفرها، شرکت‌ها و عوامل تجاری جهان به‌جای سفرها مجبور به ارتباطات مجازی با یکدیگر برای ادامه تعاملات بودند و حتی قراردادهای تجاری خود را از طریق ویدئو کنفرانس و مجازی امضا می‌کردند. با ادامه این روند مدیران بسیاری از شرکت‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که کاهش سفرهای تجاری هزینه بسیار کمتری برای آنها داشته و حتی منجر به ابتکار عمل بیشتر برای ابزارهای جدید ارتباطی شده است.

براساس نظرسنجی بلومبرگ از ۴۵ شرکت بزرگ در آمریکا، اروپا و آسیا ۸۴درصد درنظر دارند هزینه کمتری را برای سفرهای پساکرونا صرف کنند. اکثر پاسخ‌دهندگان بر این عقیده‌اند که بودجه سفرشان ۲۰ تا ۴۰درصد کاهش یافته و هزینه‌ها برای دو نفر در هر سه جلسه داخلی و خارجی کاهش یافته است. انتخاب کاهش سفرهای تجاری را می‌توان به‌دلیل سهولت و کارآیی نرم‌افزارهای مجازی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و انتشار کمتر گازهای آلاینده هوا دانست.

با این اوصاف، سفرهای تجاری مربوط به زمان گذشته می‌شود و شرکت‌های بزرگ و مشاغل سراسر جهان همچون فایزر، میشلن، ال جی الکترونیک، گروه بانکداری اچ‌اس‌بی‌سی، هرشیز، اینوسکو و دویچه بانک بر این عقیده هستند که ابزارهای ارتباطی جدید ابتکار عمل بسیار بیشتری نسبت به سفرهای دوران پیش از کرونا ایجاد کرده‌اند. برای مثال، مدیر اجرای شرکت آکزونوبل بزرگ‌ترین سازنده رنگ در اروپا طی یک‌سال گذشته، با مدیر تولید خود تنها از طریق مجازی ارتباط گرفت و به‌صورت مجازی از ۱۲۴ کارخانه دیدن کرد. آنچه که قبلا برای بازدید از کارخانه‌ها به‌معنای عبور از کره زمین در هواپیما بود اکنون در کسری از زمان انجام می‌شود و نیازی به بازگشت نیز وجود ندارد. در واقع اکنون برای بازدید از کارخانه‌های آکزونوبل عملا نیاز به سفرهای هوایی پرهزینه وجود ندارد. مدیران این شرکت معتقدند سفرهای تجاری برای ایجاد شغل می‌تواند یک سوم کاهش یابد و هزینه سفر برای جلسات داخلی حتی می‌تواند بیشتر باشد. این سیاست برای کاهش هزینه‌ها بسیار خوب بوده و برای رسیدن به اهداف پایدار کمک خواهد کرد.

در این یک سال اخیر مشتریان آموزش ارتباط‌گیری با شرکت‌ها را به‌صورت مجازی یاد گرفته‌اند. بنابراین، ارتباطات ویدئویی اکنون یک عنصر کارآمد بسیار مطلوب به‌شمار می‌رود. بر این اساس شرکت‌های بزرگ جهانی قصد دارند پروازهای خود را پس از همه‌گیری کاهش دهند و بسیار انتظار دارند بودجه سفر را تا ۳۰درصد کاهش دهند. با صرفه‌جویی، میلیاردها دلار از بودجه سفر کاسته شده است و اکثر شرکت‌ها اعتراف کردند که جلسات آنلاین برای آنها استفاده بهینه‌تری از زمان و منابع مالی داشت و برآورد آنها از آینده این است که هیچ‌وقت سفرهای تجاری به سطح ۲۰۱۹ بازنگردد.

این سیاست جدید شرکت‌ها، ضربه سهمگینی بر صنایع هواپیمایی و مهمان‌داری که در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین قربانیان همه‌گیری است، وارد خواهد کرد. مسافران تجاری اصولا بلیت درجه یک یا گران‌ترین را خریداری می‌کنند و حدود سه چهارم سود شرکت‌های هواپیمایی قبل از همه‌گیری از این مسافران تامین می‌شد در حالی‌که تنها ۱۲درصد صندلی‌ها به مسافران تجاری تعلق داشته است. همچنین یک مطالعه نشان می‌دهد که بخش هتل‌ها، حدود دو سوم درآمد خود را از مسافران تجاری تامین می‌کنند که با توجه به کاهش این سفرها، تا سال ۲۰۲۲ می‌تواند ۱۸درصد کاهش یابد؛ زیرا جلسات آنلاین جایگزین ۲۷درصد از حجم سفرهای شرکتی شده است.

به گزارش انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان در مجموع ۱۲۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ متضرر شده‌اند و احتمالا امسال ۴۸میلیارد دلار دیگر از دست بدهند. باتوجه به اینکه این شرکت‌ها با ضررهای هنگفتی مواجهند و بدهی‌های بسیاری دارند از دست دادن مشتریان تجاری بدترین اتفاقی است که برای این شرکت‌ها خواهد افتاد.

شرکت‌های هواپیمایی همچون لوفت‌هانزا، فرانس‌ایر، دلتا و آمریکا ایر با هزاران کارمند به بازگشت مسافران تجاری وابسته هستند. از این رو تاثیر کاهش سفرهای تجاری برای خطوط هوایی بسیار سهمگین خواهد بود. اگرچه خطوط هوایی نگاه خوش‌بینانه‌ای به قضیه دارد و مدیرعامل دلتا اعلام کرده که حدود ۸۰درصد از مشتریان بزرگ شرکت هواپیمایی احتمال داده‌اند که ۹۰درصد از سفرهای تجاری آنها در نهایت بازگردد. خطوط هوایی که پس از ۱۸ ماه با تقاضای فزاینده روبه‌رو شده بود با شیوع دلتا کرونا باز تحت تاثیر قرار گرفت، اما با این حال این صنعت امیدوار است تا در سال ۲۰۲۴ به تثبیت برسد و تغییرات ساختاری در سفرهای تجاری به‌وجود بیاید.

به گفته مدیر عامل شرکت اروپورتز پاریس، در گذشته سفر به آن طرف جهان برای کسب تجارت بسیار خوب بوده، اما اکنون دیگر نه. بسیاری از کارها که در طول همه‌گیری با تماس ویدئویی انجام می‌شده باقی خواهد ماند که این امر برای هزینه‌ها، محیط‌زیست و همچنین رفاه مردم بهتر خواهد بود. مدیران شرکت‌ها به دلایل زیادی از توسعه تجارت پشتیبانی مشتری گرفته تا نمایشگاه‌های تجاری، کنفرانس‌ها، جلسات با کارکنان محلی به سفر می‌رفتند، اما اینک سفرها برای فعالیت‌های درون شرکتی کاهش خواهد داشت، زیرا روابط با مشتریان در معرض خطر قرار نگرفته است. در واقع یاد گرفته‌اند چگونه کار کرده و محصولات خود را تولید کنند و بدون مسافرت قرارداد ببندند. بانک سنگاپور، بزرگ‌ترین بانک آسیای جنوب شرقی، قصد دارد بودجه خود را تا ۵۰درصد کاهش دهد و سفرها را تنها به تعامل «حضور ضروری» محدود کرده است.

فناوری‌های جدید به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا کارها را از راه دور انجام دهند. شرکت میشلن با استفاده از یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) به بازدید کارخانه‌های خود در برزیل رفته است و ماشین‌ها را از راه دور راه‌اندازی می‌کنند و هزینه‌های سفر را بین ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش داده‌اند. شرکت رویال داچ‌شل  نیز با استفاده از شبیه‌سازی سه بعدی اتاق‌های کنترل از سکوهای نفت برای دسترسی مجازی مهندسان استفاده می‌کند. در کنار کاهش هزینه‌ها بسیاری از مشاغل تحت فشار سرمایه‌گذاران و نهادهای نظارتی برای کاهش انتشار گاز کربن قرار دارند. کمیسیون اروپا در ماه جولای یک طرح آب و هوایی ارائه داد که براساس آن تمام صنایع مجبور به از بین بردن سوخت‌های فسیلی هستند. حمل و نقل هوایی از دیرباز مورد هدف بود.

اگرچه تنها ۴/ ۲درصد از انتشار گاز گلخانه‌ای در جهان را به خود اختصاص داده، اما قبل از همه‌گیری به سرعت در حال رشد بوده و تاثیرات منفی دیگری بر جو زمین وارد کرده است. برخی از شرکت‌ها اذعان کرده‌اند که کاهش سطح پروازها منجر به کاهش گازهای گلخانه‌ای شده است. اگرچه در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی درصدد ایجاد ابزارهایی برای خنثی کردن انتشار گاز کربن هستند و از ناوهای جدید و کارآمدتری استفاده کرده‌اند اما این تجهیزات هنوز با سوخت هیدروژنی و هواپیماهای برقی تجاری چند دهه فاصله دارد و سوخت جایگزین هوانوردی آنچنان در دسترس نیست و قیمت بلیت‌ها را افزایش می‌دهد. برخی از هواپیماها تنظیمات خود را برای کاهش صندلی‌های تجاری تغییر داده‌اند و به‌جای آن بخش کلاس اقتصادی را افزایش داده‌اند. اگرچه هزینه کلاس اقتصادی برتر پایین‌تر از کلاس تجاری است و فضای کمتری را در بر می‌‌گیرد.