اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

با هدف مبارزه با پولشویی؛ شرایط صدور کارت هدیه از سوی بانک مرکزی تغییر کرد

اقتصادی دوشنبه 29/Shahrivar/1400 09:15

با تغییر دستورالعمل صدور کارت هدیه از سوی بانک مرکزی، صدور کارت هدیه توسط هر مؤسسه اعتباری صرفاً برای مشتری دارای حساب سپرده نزد آن مؤسسه اعتباری امکان‌پذیر خواهد بود.

بانک مرکزی دستورالعمل صدور کارت هدیه را تغییر داده است. آن‌طور که روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است از روز گذشته دستورالعمل‌های صدور کارت هدیه در راستای اجرای قانون مبارزه با پول‌شویی با تغییراتی همراه شده است. ازجمله اینکه از این به بعد صدور کارت هدیه توسط هر مؤسسه اعتباری صرفاً برای مشتری دارای حساب سپرده نزد آن مؤسسه اعتباری امکان‌پذیر است. همچنین موسسه اعتباری باید اطلاعات هـویتی مشتری را بـه همـراه مشخصـات همه کارت‌های هدیه صادر شده برای او، در سامانه‌های خود وارد کند. به‌علاوه از این به بعد صدور کارت هدیه در هر مؤسسه اعتباری به‌صورت غیرحضوری، صرفاً از طریق ابزارهای پذیرش همان مؤسسه اعتباری مجاز خواهد بود.

حداقل و حداکثر مبلغ هر کارت و مدت‌زمان اعتبار این کارت‌ها هم در دستورالعمل جدید تغییر کرده است؛ به‌این‌ترتیب که حداقل مبلغ برای هر فقره کارت هدیه ۱۰۰ هزار تومان و حداکثر مبلغ دو میلیون تومان خواهد بود. حداکثر مدت اعتبار کارت هدیه هم از یک سال به دو سال افزایش پیداکرده است.

نکته دیگر اینکه در یکی از بندهای این دستورالعمل ۲۰ ماده‌ای، مؤسسه‌های اعتباری یا بانک‌ها موظف شده‌اند در زمان صدور کارت هدیه و یا بن کارت برای مشتری، از او درباره اجرای قانون و مقررات مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسـم تعهد بگیرند و در صـورت خودداری مشتری از ارائه این تعهد و یا خودداری از عمل به تعهدات، مؤسسه اعتباری هم بایـد از ارائـه خدمات به او خودداری کند.

صدور کارت هدیه برای چه کسانی ممنوع است؟

دستورالعمل جدید بانک مرکزی، صدور کارت هدیه و یا بن‌کارت برای این اشخاص ممنوع کرده است:  

۱_ اشخاصی که از ارائه اطلاعات یا اسناد مورد نیاز خودداری می‌کنند

۲_ دارندگان سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده

۳_ اشخاصی که به حکم مراجع قضایی، حق دریافت خدمات بانکی ازجمله افتتاح حساب در مؤسسه اعتباری را ندارند

۴_ اشخاصی که به حکم مراجع قضایی، حساب آن‌ها در مؤسسه اعتباری مسدود شده است و یـا بـه هـر دلیل دیگری حق برداشت از حساب را ندارند

۵- اشخاص حقیقی ایرانی فاقد شماره ملی، اشخاص حقوقی ایرانی فاقد شناسه ملی و اشـخاص خـارجی (حقیقی و یا حقوقی) فاقد شماره فراگیر اشخاص خارجی

۶_ اشخاص فهرست تحریمی بند ۲۰ ماده ۱ و فهرست توقیفی بند ۲۱ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحـاقی قانون مبارزه با پول‌شویی مصوب جلسه مورخ ۲۱/۷/۱۳۹۸ هیات وزیران

صدور کارت هدیه با شرط درج نام مشتری بر روی کارت

طبق این دستورالعمل صدور بن‌کارت فقط به نام مشتری و با درج نام او بر روی جسم کارت امکان‌پذیر خواهد بود. ضمن اینکه صدور کارت هدیه صرفاً در قبال برداشت از حساب مشتری مجاز است.

بانک‌ها چه وظیفه‌ای در قبال صدور کارت‌های هدیه دارند؟

از آنجا که کارت هدیه حداکثر به مدت دو سال دارای اعتبار است و پس از انقضای این مـدت، مانـده مصـرف نشده کارت‌های هدیه در تمام شعب مؤسسه اعتباری صادرکننده، قابل دریافت است، مؤسسه اعتباری از این به بعد موظف است بعد از اتمام تاریخ انقضای کارت هدیه و در صورت عدم ارائـه جسـم کـارت هدیه به دلایلی نظیر مفقودی، پرداخت مانده مصرف نشده کارت هدیه را صرفاً بر اساس درخواسـت مشتری و بعد از احراز هویت او پرداخت کند.
همچنین مؤسسه اعتباری موظف است قبل از تاریخ انقضای کارت هدیه، در صورت ارائه جسم کارت هدیه، با درخواست مشتری و پس از احراز هویت او، کارت هدیه را تعویض، و برای آن رمز مجدد تعریف کرده و با رفع مسـدودی کند.

علاوه براین، مؤسسه اعتباری موظف است قبل از تاریخ انقضای کارت هدیه، در صورت عدم ارائـه جسـم کـارت هدیه به دلایلی نظیر مفقودی، درخواست مشتری برای ابطـال کـارت هدیـه قبلی، منوط به سپری شدن حداقل دو ماه از تاریخ اعلام مفقودی و عدم انجام هرگونه تراکنش اعـم از موفق یا ناموفق طی مدت دو ماه از تاریخ اعـلام مفقـودی و نیـز عـدم ادعـای مالکیـت از سوی شخص ثالث با عنوان دارنده کارت هدیه طی مدت دو ماه از تاریخ اعلام مفقودی، نسبت بـه صـدور مجدد کارت هدیه و یا تولید مجدد رمز کارت هدیه اقدام کند.

از دیگر وظایف مؤسسات اعتباری در قبال صدور کارت هدیه و بن کارت این است که سازوکاری را فراهم کنند تا از طریق آن، ردیابی تمامی تراکنش‌هـای هر کارت صادره و همچنین اخذ آمار و اطلاعات مربوط به تعداد کارت‌های هدیـه و یـا بن‌کارت‌هـای صادره و مبالغ آن برای هر مشتری - به همراه مانده مصرف نشده کارت‌های هدیه و یا بن‌کارت‌هـای صادره در مقاطع زمانی حداقل روزانه – امکان‌پذیر باشد. 
 
از سوی دیگر، بانک‌ها باید اطلاعات تراکنش‌های کارت‌های هدیـه و یـا بن‌کارت‌هـای صـادره را مطابق ضوابط قیدشده در آیین‌نامه مدت و طرز نگاهـداری اوراق بازرگـانی، اسـناد و دفـاتر بانک‌هـا، نگهداری کنند و تخلـف از آن مشـمول مجازات مقـرر در قـانون و مقررات مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم می‌شود.